مروری بر نظریه جابجایی مدیران و چرخش نخبگان
مروری بر نظریه جابجایی مدیران و چرخش نخبگان
برگرفته از کتاب چالش های مدیریت دولتی در ایران
در بخش اول به نظریه منشوری فردریگز پرداختیم
وی در این نظریه از واژه 《سالا》 استفاده نمود که ساختارهای ناهمگون و ارزش های سنتی و مدرن جامعه منشوری  را تبیین می کند
ویژگی های سالا عبارتند از :
۱⃣ خویشاوند محوری:
در جامعه منشوری خویشاوند محوری و دوست بازی پایه اغلب انتصابات در پست های اداری است
بستگان نزدیک یک مقام دولتی،مزیت های بسیاری از مقام رسمی آن ها کسب می کنند.مصداق بارز این موضوع در جامعه ما “آقازاده ها” می باشند که به دلیل دارا بودن این مزیت بسیاری از شریان های اقتصادی را در دست گرفته و باعث ایجاد تشکیک و بدبینی مردم و جامعه نسبت به حاکمیت می گردند. در این جامعه قوانین و مقررات کاملا اجرا نشده و مدیر به افزایش قدرت شخصی و منابع مادی خود به جای توجه به رفاه اجتماعی مردم و جامعه می اندیشد.
۲⃣ هنجارهای ناهمگون و نبود اجماع:
در جامعه منشوری مردم به ارزش ها و هنجارهای متفاوتی قائلند که باعث به وجود آمدن تفاوت ها و تعارض هایی در سطح جامعه می شود. مدیر سالایی در ظاهر به اجرای دقیق مقررات تاکید می کند اما وقتی پای منافع شخصی‌اش به میان می آید، به راحتی آن ها را کنار می گذارد.
۳⃣ چند قبیله گرایی:
در جامعه منشوری گروه های نژادی، مذهبی و قومی متفاوت در کنار هم زندگی می کنند که تعامل خصمانه دارند
اگر یکی از اعضای یک قبیله یا گروه به یکی از پست های بالای مدیریتی برسد، اعضای قبیله یا گروه خود را در نظام و موضوعات اداری به کار می گیرد.
نظریه چرخش نخبگان یکی از اصول فعلی و متداول مردم سالاری است البته در جوامع مردم سالار، سیاست مداران در قالب رقابت های حزبی بر مسند قدرت می نشینند ولی هم فضای رقابت نزدیک است و هم بسیاری از مدیران میانی و عملیاتی حزبی نیستند بلکه بر اساس نظام شایسته سالاری انتخاب می شوند، ولی در نظریه جابجایی مدیران دولتی، گروه مدیران دولتی حاکم،سال های سال فقط پست های مدیریتی خود را با هم دست به دست می کنند و در اغلب موارد نیز نظام شایسته سالاری حاکم نیست تفاوت عمده بین این دو نظریه این است که در اولی همه کسانی که توانایی مدیریت امور دولتی را در خود می بینند، می توانند برای تصدی پست های عالی در قالب رقابت های حزبی اقدام کنند. همچنین در آزمون های رقابتی ورود به پست های مدیریتی دولتی شرکت  و مدیریت سطوح میانی و عملیاتی را تصدی کنند اما در دومی مدیریت محدود به افراد خاصی است و حلقه ای آهنین گرداگرد مدیریت دولتی را احاطه کرده است که مانع از حضور همه افراد در عرصه فعالیت مدیریت های سازمان های دولتی می شود
ادامه دارد…
#عبدالله_آرمین_عموزاد
دانشجوی دکترا مدیریت دولتی
(گرایش منابع انسانی)