«سی‌تی آنژیوگرافی» و «آنژیوگرافی» حشمت رشت آماده افتتاح شدند
«سی‌تی آنژیوگرافی» و «آنژیوگرافی» حشمت رشت آماده افتتاح شدند
با تلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان تنها سی‌تی آنژیوگرافی دولتی گیلان با انجام حداقل ۱۵ سی‌تی آنژیوگرافی آزمایشی و علاوه بر آن، یک دستگاه آنژیوگرافی جدید در مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت آماده افتتاح شدند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع.رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وبدا)؛ سی‌تی آنژیوگرافی، یک نوع آزمایش تصویربرداری برای مشاهده رگ‌های خونی و بافت‌های بدن است که اغلب پزشکان از این آزمایش برای مشاهده قلب و عروق کرونر و تشخیص انواع بیماری‌های قلبی و عروقی (کاروتید، عروق مغزی و محیطی) استفاده می‌کنند.
در حالی که استان های مازندران و یا اردبیل از نعمت دستگاه سی‌تی آنژیو دولتی برخوردار بودند اما متاسفانه استان گیلان علیرغم داشتن مرکز آموزشی درمانی تک تخصصی قلب و عروق در شمال ایران و بخش فوق تخصصی جراحی عروق، از داشتن این دستگاه تشخیصی سرمایه‌ای بی‌بهره و محروم بود.

به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی از سوی سازمان بهداشت جهانی به مرکز آموزشی درمانی دولتی قلب دکتر حشمت رشت در خردادماه سال گذشته تخصیص و در آبان ماه سال گذشته بود که نخستین سی‌تی آنژیوگرافی دولتی استان گیلان پس از ماه‌ها تلاش و انتظار، وارد مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت رشت شد.

پیش از ورود دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی به مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت، تنها یک نمونه از این دستگاه در استان گیلان و آن هم در بخش خصوصی فعال بود از این رو با ورود این دستگاه، نظام سلامت گیلان در بخش دولتی به عدالت نزدیک‌تر شد.

دکتر محمد تقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با گیل‌وبدا، گفت: در دوره جدید بنای ما بر توسعه مشارکت، برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت بوده و در این مسیر تاکنون تلاش ها منسجم و با همان انگیزه با سرعت پیش گرفته شده است.

به گفته وی، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۲۱۰ میلیارد تومان انواع تجهیزات سرمایه‌ای در استان گیلان جهت توسعه و نوسازی خریداری شده که تعدادی از آن‌ها نصب و تعدادی از آن‌ها نظیر دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی راه‌اندازی شده و آماده خدمت به مردم هستند.

دکتر فیروز سرودی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از نصب و راه اندازی دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی در مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت در شهریورماه سال گذشته خبر داد و گفت: با تلاش و همت معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فضای فیزیکی دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی حشمت با هزینه پنج میلیارد تومانی آماده شده است.

به گفته وی، بخش سی‌تی آنژیوگرافی حشمت رشت از ابتدای راه‌اندازی تاکنون ۱۵ سی‌تی آنژیوگرافی انجام داده و بر اساس بازخوردهایی که از آن گرفته شده، آماده افتتاح و بهره‌برداری رسمی است.

علاوه بر بخش سی‌تی آنژیوگرافی مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت رشت، دستگاه آنژیوگرافی این مرکز نیز به تازگی نصب و راه‌اندازی شده و آن‌گونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرده این بخش نیز با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی آماده و با هزینه به‌روز ۴۰ میلیارد تومانی تجهیزاتی در حال ارائه خدمت به مردم است و به‌زودی افتتاح رسمی خواهد شد.

آنچه قابل تأمل است اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای ارتقای سطح سلامت مردم و کاهش هزینه‌های درمان و همچنین عزم جدی بر پرهیز از ارجاع بی‌مورد بیمار به بخش خصوصی و خارج از استان، کمر همت بسته و در این مسیر بدون اغماض و چشم‌پوشی در برابر مخلان نظام سلامت ایستاده است.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان