نشان درجه یک هنری به شاعر گیلانی اعطا شد
نشان درجه یک هنری به شاعر گیلانی اعطا شد
گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکتری) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد تیمور گورگین اعطا شد.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکتری) را در رشته شعر به استاد تیمور گورگین، ترانه سرا و شاعر گیلانی اعطا کرد.

این نشان درجه یک هنری از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، با امضای نماینده وزیر و شورای فوق، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به شاعر گیلانی اعطا شد.

تیمور گرگین چولابی از ترانه‌سرایان پرکار و از شاعران طنزپرداز گیلک است که در سال ۱۳۱۳ در روستای چولاب از توابع کوچصفهان متولد شد. پدرش «ملا کاس آقا چولابی» از مرثیه‌سرایان معروف در روستاهای رشت آباد و چولاب بود.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان رودکی رشت به پایان برد و سیکل اول دبیرستان را در مدرسه نوربخش گذرانید و برای گرفتن دیپلم به دبیرستان شاهپور رفت. از ۱۳۲۸ به شعر و نویسندگی روی آورد و از سال ۱۳۳۴ برای رادیو ایران ترانه ساخت.

در کتاب «کوجصفهان دیار بیدار کرانه سفیدرود» درباره تیمور گرگین می‌خوانیم: این شاعر هوشمند و گویشمند بر اساس نوشته‌های مطبوعاتی و اشعار و مقاله‌هایی که از وی چاپ شده است، پرکار و سخت کوش بوده و نسبت به رواج فرهنگ عامه سراسری و گویش اصیل گیلکی بسیار علاقه دارد. مردمان جامعه‌اش را دوست دارد، شیفته گیلان است و با سه گروه اُلفت ندارد: گروه دروغگویان، گروه بدقول و گروه یاوه گو! گورگین تا نفس دارد با دروغگویان، بدقولان و یاوه‌گویان و ادم‌های ورّاج و پرحرف، جلیس و انیس نمی‌شود.

اشعار گیلکی او در سال۴۱ و ۴۲ در مجله پیام نوین به چاپ رسید و او با اسامی مستعاری چون مورچه رشتی، مولانا رشتی و بی‌مخ میرزا، به مطالب طنز و شوخی، قلم می‌راند.

«ستاره های کور» مجموعه شعر، «تیره روز»، «شعر و نوول»، «طاغوت در تابوت» مجموعه شعر، «چهار دیوان دختر رشتی» (دوبیتی گیلکی)، «درخشان‌ترین شاهکارهای شعرا»، «گلبانگ گیلان»، «امروز چه کسی می‌تواند شاعر باشد؟»، «سروده‌های کودکان» و «چگونه بنویسیم تا ایراد نگیرند؟» از کتاب‌های تیمور گورگین است.

از ترانه های وی می‌توان به «پاچ لیلی»، «ایشاره»، «ستاره من»، «کشتی عاشق»، «آب طلا»، «دختر بهار»، «خانم گوله»، «تی عاشقم»، «افسوس»، «تی عاشقم»، «فریاد ماهیگیر»، «سفر»، «عروس زیباکنار» و «مهتاب شب» اشاره کرد.