حمل چوب آلات، بدون مجوز به منزله قاچاق است
حمل چوب آلات، بدون مجوز به منزله قاچاق است
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان حمل هرگونه چوب آلات را نیازمند اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان دانست و بیان کرد: بدون مجوز، حمل هرگونه چوب آلات مصداق قاچاق بوده و محموله توقیف می شوند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا -سرهنگ محمد قربانی لرد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در این گفت وگو با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۴۷ فقره آتش سوزی در سطح اراضی جنگلی استان گیلان به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: این حریق ها مساحت ۱۳۷ هکتاری از اراضی جنگلی استان را در بر گرفتند.

وی از کاهش ۳۹ درصدی در تعداد حریق های به وقوع پیوسته و ۵۴ درصدی در مساحت آنها نسبت به ۹ ماهه سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: عمده حریق ها در سطح مهار شده و خسارت به تنه و تاج درختان وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در ادامه از رفع تصرف ۴۲۵ هکتار از اراضی ملی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه خبر داد و تصریح کرد: ۱۵۴۴ فقره پرونده ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع تشکیل و منجر به رفع تصرف ۲۷۰ هکتاری شد.

قربانی لرد همچنین از آزادسازی ۱۵۵ هکتاری در قالب ۱۰۹ فقره اجرای احکام خبر داد و خاطرنشان کرد: از مجموع اراضی رفع تصرف شده، ۱۱۳ فقره پرونده مربوط به تصرف اراضی ساحلی و تالاب بود که ۳۹ هکتار رفع تصرف انجام شد.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۱۹۴ فقره پرونده کشف چوب آلات داشتیم، گفت: حجم چوب آلات کشف شده ۹۹۴ مترمکعب و عمدتا از نوع توسکا و صنوبر بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان حمل هرگونه چوب آلات را نیازمند اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان دانست و بیان کرد: بدون مجوز، حمل هرگونه چوب آلات مصداق قاچاق بوده و محموله توقیف می شوند.

وی با اشاره به دستگیری ۱۳۲۱ قاچاقچی مرد و سه قاچاقچی زن در جریان توقیف محموله های غیر مجاز چوب داخل و خارج استانی، تاکید کرد: اقدام به توقیف ۵۳۳ دستگاه وسیله نقلیه از این قاچاقچیان کردیم که عمدتا نیسان و سواری بوده است.

قربانی لرد، کمبود نیروهای حفاظتی را یکی از مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: ناوگان خودرویی استان نیز از نظر کمی با مشکلاتی مواجه است؛ همچنین نیازمند نوسازی ناوگان خودرویی هستیم، زیرا پایش عرصه ها باید توسط خودروهای کمک دار انجام شود.

وی یکی از عمده ترین نیازهای استان گیلان با توجه به وسعت و اهمیت اراضی جنگلی را تجهیزات انفرادی اطفای حریق دانست و تصریح کرد: کوله های آبپاش و دمنده ها و موتورهای چهارچرخ آفرودی از جمله نیازهای استان در زمان حریق است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی و قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی با شماره های شبانه روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند.

  • منبع خبر : ایسنا