عوارض زیانبار سوزاندن کاه و کلش
عوارض زیانبار سوزاندن کاه و کلش
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت؛ بسیاری از کشاورزان پس از آنکه محصول زراعی خود را برداشت می‌کنند، ساقه‌های باقیمانده گیاهان را آتش می‌زنند و به تصور اینکه زمین را با هزینه‌ای ناچیز و زمانی کوتاه برای کشت بعدی آماده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، دکتر صالح محمدی تصریح کرد ؛هرچند باور کشاورزان آتش زدن ساقه های باقی مانده گیاهان بمنظور از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده و کمک به کنترل بخشی از آفات نباتی، کمک به پاکسازی زمین از علف های هرز و آماده سازی هرچه سریع‌تر زمین‌ها برای کشت دوم است، و با این کار به دلیل  ناآگاهی کشاورزان از مضرات سرمایه سوزی‌هایی که دارد، انجام می‌شود.

وی افزود، این روش مرسوم و البته اشتباه که از قدیم تا به امروز بوده به صورت علمی هم اثبات شده که عوارض جبران ناپذیر آتش زدن کاه و کلش برای کشاورزان به دلیل آسیب زدن به ساختار خاک ، نامرغوبی محصولات بعدی را همراه دارد.

دکتر محمدی اظهار داشت ؛آلودگی هوای ناشی از دود غلیظ سوزندان کاه و کلش‌ها چهره برخی شهرها را در فصل‌ برداشت برنج که اغلب شالیزارها در مسیر گذر جاده‌های اصلی بین شهری و بین روستایی است با  مشکل مواجه می‌کند.

وی به ادامه این پیامد، با توجه به شروع فصل برداشت برنج و افزایش حجم آتش سوزی‌های احتمالی در شالیزارها برای سلامت عمومی افراد جامعه و نیز اکوسیستم و کشاورزی هشدار دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از سایر عوارض و پیامد های منفی آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی به موارد ذیل اشاره نمود.

تحمیل ناخواسته خسارات مالی و اقتصادی به مزارع همسایه، مناطق مسکونی، تاسیسات شهری.

تحمیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و آب و هوا

کاهش عملکرد زمین و بازده محصول در طولانی مدت

کمک به افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو

آسیب به زیرساخت های کشاورزی و تاسیسات آبیاری نوین

نابودی بخش قابل توجه ای از مواد آلی خاک

تضعیف توان عملکردی خاک، جذب عناصر غذایی توسط ریشه و افزایش مصرف انواع کودهای شیمیایی

کاهش ظرفیت نگهداری آب توسط خاک و کاهش راندمان در مدیریت آب

کاهش نفوذپذیری خاک و کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک تخریب بافت و ساختمان خاک و افزایش فرسایش خاک

نابودی بخشی از علوفه و خوراک مورد نیاز دام‌ها

کاهش بازده اقتصادی کشاورزی، کاهش درآمد کشاورز و کاهش میزان تولید

تهدید امنیت غذایی جامعه و کشاورزی ارگانیک

عوارض مختلف زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی

مضررات مختلف در حوزه سلامت

  • منبع خبر : جهاد کشاورزی گیلان