اجرای بندهای انحراف آب کشاورزی در شهرستان آستارا
اجرای بندهای انحراف آب کشاورزی در شهرستان آستارا
مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گفت: با اجرای بند های انحراف آب میکائیل و سردهنه بابا حسن در شهرستان آستارا ، آبرسانی به 750 هکتار از شالیزارهای منطقه تسهیل خواهد شد .

مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گفت: با اجرای بند های انحراف آب میکائیل و سردهنه بابا حسن در شهرستان آستارا ، آبرسانی به ۷۵۰ هکتار از شالیزارهای منطقه تسهیل خواهد شد .

ابراهیم اصلاحی مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده این شرکت با اعلام این خبر افزود :با توجه به تخریب تعدادی از بندهای انحرافی سردهنه­ ها و همچنین دیواره­های حفاظتی در رودخانه­ه ای شهرستان آستارا که به علت بهره­ برداری طولانی مدت و وقوع سیلاب­های متعدد در سال­های گذشته حادث گردید، شرکت آب منطقه­ ای گیلان اقدام به مرمت و بازسازی آن­ها نمود.

وی افزود : بر این اساس، شرکت آب منطقه ای گیلان مرمت و بازسازی بند انحرافی میکائیل، سردهنه باباحسن، دیواره­ سازی رودخانه در خسرومحله و خانه­ های آسیاب را در دستور کار خود قرار داد.

ابراهیم اصلاحی اظهار داشت : در این راستا، با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت تأمین آب کشاورزی برای فصل آبیاری آتی، از ابتدای دی ماه سال جاری، مرمت و بازسازی بند انحرافی میکائیل و بند انحرافی سردهنه باباحسن در اولویت قرار گرفت

مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت آب منطقه ای گیلان در ادامه توضیح داد : بند انحرافی باباحسن در شهر لوندویل از توابع شهرستان آستارا واقع شده که آبیاری ۳۵۰ هکتار از زمین­های زراعی منطقه را تحت پوشش دارد و طی سالیان گذشته دچار فرسایش شده و در سیلاب­های اخیر نیز دچار خسارات جدی شده است.

وی بیان داشت : در این خصوص، علاوه بر آسیب کلی به بند انحرافی، حوضچه آرامش و همچنین پایین دست حوضچه، کاملا تخریب و دچار آبشستگی شده است که برای رفع مشکل، با توجه به آبشستگی شدید در پایاب بند مذکور، لازم است ضمن ترمیم قسمت تخریب شده در سطوح مختلف بند انحرافی و همچنین بازسازی حوضچه آرامش موجود، حوضچه دیگری نیز در پایین دست بند احداث گردد.

اصلاحی اعلام  نمود ؛ برای این منظور، تاکنون ضمن تخریب قسمت آسیب دیده حوضچه آرامش، نسبت به مرمت آن اقدام گردیده و امید است تا قبل از شروع فصل آبیاری، بتوان عملیات اجرایی را به اتمام رساند.

مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص اجرای بند انحرافی میکائیل شهرستان آستارا اظهار داشت : این بند انحرافی  در روستای لمیرمحله عنبران از توابع شهرستان آستارا واقع شده که آبیاری ۴۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی منطقه را تحت پوشش دارد و به دلیل سیلابی بودن رودخانه ملاهادی و لغزش دیواره خاکیِ مجاور رودخانه، دیوار بتنی موجود در محل بند انحرافی میکائیل واژگون شده و دریچه فلزی سردهنه نیز به کلی تخریب شده است.

وی افزود : بر این اساس اقدامات لازم برای رفع مشکل موجود آغاز گردید ه که در این خصوص، ابتدا دیواره واژگون شده تخریب شد و تاکید نمود ؛ تمامی تلاش عوامل اجرایی در جهت بازسازی دیواره بتنی مسلح، در دست انجام می باشد.