روانشناسان و مشاوران به عنوان ارائه دهندگان سلامت رفتاری نقشی بنیادین در درک چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی بر سلامت و بیماری دارند
روانشناسان و مشاوران به عنوان ارائه دهندگان سلامت رفتاری نقشی بنیادین در درک چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی بر سلامت و بیماری دارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نقش روانشناسان و مشاوران به عنوان ارائه دهندگان سلامت رفتاری را در درک چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی بر سلامت و بیماری بنیادین دانست.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا)؛ دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پیامی فرا رسیدن روز روانشناس و مشاور را تبریک گفت. متن پیام به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

پیشرفت‌ در تحقیقات روان‌شناختی، پزشکی و فیزیولوژی منجر به تعریف جدیدی در مورد سلامت و بیماری شده است. این امر در مدل زیست روانی-اجتماعی منعکس شده است که سلامت و بیماری را محصول ترکیبی از عواملی مانند ویژگی‌های بیولوژیکی (مانند استعداد ژنتیکی)، عوامل رفتاری (مانند سبک زندگی، استرس، باورهای سلامت) و شرایط اجتماعی (مانند تأثیرات فرهنگی، خانواده، روابط و حمایت اجتماعی) می‌داند.

چنین مفهوم‌سازی از سلامت و بیماری فواید علمی و عملی بسیاری دارد. این واقعیت امروزه چنان خودنمایی می‌کند که می‌توان به جرات گفت، افراد قادر خواهند بود تا با مراجعه به یک تیم بین‌رشته‌ای که شامل متخصصان سلامت رفتاری یا همان روانشناس و‌ مشاور نیز باشد، خطر ابتلا به مشکلات عمده پزشکی را کاهش دهند، درمان موثرتری دریافت کنند و نهایتاً هزینه مراقبت‌های بهداشتی خود را نیز کاهش دهند.

در حال حاضر، درک رابطه بدن-ذهن-رفتار به طور چشمگیری سیستم و عملکرد پزشکی را تغییر داده است. روانشناسی به عنوان علم رفتار شناسی به بررسی تاثیر فرآیندهای ذهنی بر آموزش و دانش در مورد جنبه‌های مختلف مانند رشد در طول عمر، یادگیری، انگیزه‌ها، تجربیات، عواطف، شناخت، رفتار و نگرش های اجتماعی و نوع شخصیت تأکید دارد. علاوه بر این، به دنبال درک چگونگی اثرگذاری عوامل بیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی بر سلامت و بیماری است.

بنابراین، روانشناسان و مشاوران به عنوان ارائه دهندگان سلامت رفتاری نقشی بنیادین در درک چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی بر سلامت و بیماری دارند. آن‌ها با ابزارهایی مانند آموزش، مهارت‌ و دانش می‌توانند درک کنند که چگونه فرآیندهای رفتاری و شناختی اولیه (مانند شناخت، احساسات، انگیزه، رشد، شخصیت، تعامل اجتماعی و فرهنگی) بدن را برای ایجاد اختلالات آماده می‌کنند. از سوی دیگر، آن‌ها آموزش می‌بینند تا درک کنند که چگونه این عملکردهای رفتاری و شناختی تغییر می‌کنند، عواملی که در تغییر آن‌ها نقش دارند شناسایی کنند و چگونه این اختلالات تشخیص داده و درمان می‌شوند.

در نتیجه، تقاضا برای روانشناس و مشاور در بیمارستان‌ها و دیگر محیط‌های پزشکی به طور چشمگیری افزایش یافته و روانشناسی بالینی به یکی از مهم‌ترین رشته‌های مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده است.

اینجانب به نوبه خود روز روانشناس و مشاور را به فعالان این حوزه تبریک گفته و از خداوند متعال خواستارم تا توانی مضاعف به آنان دهد تا بتوانند به تعالی و یا درمان روح انسان که حقیقت انسان و سرچشمه توانایی‌های او که بیشتر متکلمان آن‌ را جسم لطیفی از جنس هوا دانسته‌اند که در اعضای بدن جریان دارد، یاری رسانند.

 

دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان