کفبند و سردهنه های شمام ، جوبن و رودآباد در شهرستان رودبار به بهره برداری رسیدند
کفبند و سردهنه های شمام ، جوبن و رودآباد در شهرستان رودبار به بهره برداری رسیدند
در سومین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران؛ کفبند و سردهنه های شمام ، جوبن و رودآباد در شهرستان رودبار به بهره برداری رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، ابراهیم اصلاحی معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در آئین بهره برداری پروژه های مذکور گفت : سر دهنه شمام بر روی رودخانه سفیدرود واقع در رستم آباد شهرستان رودبار اجرا و امروز به بهره برداری رسیده است.

وی افزود : این سر دهنه در ساحل چپ رودخانه سفیدرود در محدوده مورد مطالعه سردهنه و نهر آبرسان شمام قرار گرفته که آب مورد نیاز بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری منطقه را تامین می نماید.

اصلاحی ادامه داد: به منظور تسهیل در امر آبگیری سر دهنه مذکور در فصل های زراعی  و به جهت رفع مشکل آبرسانی به اراضی شالیزاری، احداث شیب شکن پلکانی از جنس مصالح بولدر غرقاب در ملات به طول  ۶۷ متر و ارتفاع ۲ متر، احداث سردهنه بتن مسلح مجهز به دریچه کشوئی، پوشش خشکه چین با مصالح بولدر  در ساحل راست به طول ۷۰ متر و ارتفاع ۵٫۵ متر، احداث دیواره حفاظتی ساحل راست رودخانه از جنس سنگ لاشه غرقاب در ملات ماسه سیمان به ارتفاع مفید ۴ متر و طول ۲۵۰ متر و ساماندهی مقاطع رودخانه به طول ۱ کیلومتر انجام شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در خصوص سردهنه و کفبند انهار جوبن و رودآباد نیز گفت : به منظور اجرای این دو طرح نیز احداث کفبند غرقاب در ملات به طول ۵۳ متر ، پوشش حفاظتی خشکه چینی با سنگ لاشه به طول ۹۴ متر ، احداث دو عدد دریچه کشویی فلزی، دیوار گابیونی با سنگ لاشه به طول ۱۱۳ متر، احداث ۵ عدد حوضچه رسوبگیر و کفبند خشکه چین، ساماندهی انهار به طول ۴۱۰ متر صورت پذیرفته و اعتبارات مورد نیاز آنها نیز از محل بحران و بند (و) تبصره ۸ قانون بودجه تهیه گردیده است.

گفتنی است ؛ آیین بهره برداری این پروژه بمنظور رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور تعداد معدودی از مقامات شهرستان رودبار به انجام رسید.

  • منبع خبر : آب منطقه گیلان