برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها دلیل افزایش سیلاب در استان گیلان است
برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها دلیل افزایش سیلاب در استان گیلان است
استاندار گیلان: برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها دلیل افزایش سیلاب در استان گیلان به‌ویژه لنگرود است و باید نظارت‌ها در این بخش افزایش یابد.

به گزارش رشتستان ، ارسلان زارع امروز در جلسه شورای اداری لنگرود که به‌منظور تکریم فرماندار سابق و معارفه فرماندار جدید این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: ملت ایران در طول تاریخ انقلاب ثابت کردند که با وجود تمام دشواری‌ها اما همچنان پای آرمان‌ها و ارزش‌های خود می‌ایستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه با اتکاء به خداوند و این ملت یقیناً از این دوران سخت به‌ سربلندی عبور می‌کنیم خاطرنشان کرد: دولت آمریکا فکر می‌کرد با اِعمال تحریم‌های شدید و ظالمانه می‌تواند این ملت را تسلیم کند اما با مقاومت و ایستادگی ملت ایران روبه‌رو شده است.

زارع ایستادگی و تاب‌آوری ملت در راستای دفاع از هویت ملی را شایسته تجلیل دانست و بیان کرد: امروز مقاومت با جهش تولید مطرح می‌شود و با توجه به اینکه امسال به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده، دولت نیز برنامه‌های عملیاتی را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی زمینه رونق تولید، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال را در پی دارد تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با فراهم کردن فرصت‌های قانونی زمینه مشارکت بخش خصوصی در استان را فراهم کنند تا بخش‌های اقتصادی ما بیش از گذشته رونق گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه شهرستان لنگرود دارای بناهای زیادی است که ثبت ملی شده‌اند خاطرنشان کرد: برای توسعه شهرستان لنگرود باید از ظرفیت‌های مادی و معنوی آن نظیر مفاخری همچون شهید املاکی بهره گرفت.

زارع به آسیب‌های وارد شده به بخش گردشگری پس از شیوع کرونا اشاره کرد و ابراز داشت: برای توسعه گردشگری باید از پتانسیل‌های این شهرستان مانند تالاب کیاکلایه، منطقه ساحلی چاف و چمخاله و مکان‌های تاریخی و طبیعی بیشتر بهره گرفت.

وی با بیان اینکه توجه بیشتر به افزایش تولید ابریشم در شهرستان لنگرود ضروری است بیان داشت: باید در کنار تولید دو محصول راهبردی چای و برنج در شهرستان لنگرود به احیا و رونق صنعت نوغانداری به‌عنوان یکی از صنایع قدیمی لنگرود نیز توجه شود.

زارع عنوان کرد: تولید محصولات باغی در لنگرود از دیگر مزیت‌های این شهرستان است که فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تبدیلی مرتبط را فراهم کرده است و توسعه صنایع تبدیلی تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی را فراهم می‌کند.

استاندار گیلان افزود: توسعه صنایع تبدیلی مزایایی از جمله ایجاد اشتغال، فرآوری و افزایش مدت مصرف محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و هدررفت محصولات، توسعه و گسترش این صنایع، راهی برای رشد اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه افزایش سیلاب‌ها در سال‌های اخیر به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها است تصریح کرد: این اتفاق تلخ در استان گیلان و شهرستان لنگرود نیز وجود دارد و برای کنترل و رفع آن باید وضعیت رودخانه‌ها ساماندهی شود.

استاندار گیلان با تأکید بر تشدید بازرسی‌های مقابله با ساخت‌وسازهای غیرقانونی و برخورد بدون اغماض با متخلفان و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی گفت: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نظارت‌ها را در این بخش افزایش دهند و دهیاران تخلفات را به مراجع مربوطه اطلاع‌رسانی کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم