قارچ سیاه مسری نیست؛ ابتلای عمومی ندارد
قارچ سیاه مسری نیست؛ ابتلای عمومی ندارد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه موردی از بیماری قارچ سیاه در میان مبتلایان کرونایی گیلان وجود ندارد: گفت: این بیماری مسری نبوده و ابتلای عمومی ندارد و تنها در مواردی نادر دیده می شود.

دکتر انوش دهنادی مقدم ،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان،گفت:بیماری قارچ سیاه نوعی بیماری عفونی یا عامل قارچی است که سینوس ها، ریه، پوست و مغز را درگیر می کند، ضمن اینکه این بیماری به افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف آسیب جدی می رساند و جای نگرانی برای سایر افراد نیست.

به گفته وی ، قارچ سیاه مربوط به کرونا نیست، نام علمی این بیماری موکورمیکوز است که سال‌ های سال وجود داشته ضمن اینکه قارچ‌ها دوست دارند در افراد دارای  نقص ایمنی بدن رشد کنند و سبب تخریب بافت‌ها شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: سینه درد، شکم درد، تنگی نفس، ضایعات سیاه روی بینی یا داخل دهان، حالت تهوع و استفراغ و خونریزی گوارشی از علائم بیماری قارچ سیاه عنوان می شود.

دهنانی مقدم با بیان اینکه این بیماری مسری نیست و تک گیر است، اظهار داشت: افراد دارای بیماری های زمینه ای و سیستم ایمنی ضعیف به قارچ سیاه مبتلا می شوند و معمولا این بیماری سایر افراد را مبتلا نمی کند و جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه قارچ سیاه معمولا در افراد مبتلا به کرونا مشاهده می شود، بیان داشت: البته اینطور نیست که همه افراد مبتلا به  کرونا به این بیماری مبتلا شوند و مردم نگران نباشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اضافه کرد: افراد با علائم چشم درد، سردرد و گرفتگی بینی حتما به پزشک مراجعه کنند.

دهنانی مقدم گفت که تنها یک مورد از بیماری قارچ سیاه در فروردین ماه امسال در خانم دچار بیماری زمینه ای “دیابت” مبتلا به بیماری کووید ١٩ در استان گیلان مشاهده شده است.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد، عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

بر اساس آخرین آمار یکهزار و ۹۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بوده و تمام ١٧ شهرستان استان در وضعیت قرمز “پرخطر کرونایی” قرار دارند.

  • منبع خبر : ایرنا