بهره برداری صد درصدی از پروژه های آبخیزداری سال ۹۹ در گیلان
بهره برداری صد درصدی از پروژه های آبخیزداری سال ۹۹ در گیلان
معاون فنی و آبخیزداری گیلانبیان کرد: با احداث سازه های آبخیزداری می توانیم جریانات سطحی آب را مدیریت کنیم و علاوه بر غنی سازی سفره های آب زیرزمینی، از رسوب گذاری در طول رودخانه ها بکاهیم.

به گزارش پایگاه خبری، معاون فنی و آبخیزداری گیلان با اشاره به جذب اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری سال ۹۹، گفت: این پروژه ها دارای پیشرفت فیزیکی صد درصدی است.

 

فریور نقوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جذب ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق ملی توسعه برای پروژه های آبخیزداری در سال ۹۹، اظهار کردهمچنین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های مرتع جذب کردیم.

 

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات آبخیزداری در سال ۹۹ برای هشت شهرستان پروژه تعریف کردیم، افزود: این پروژه ها جملگی به اتمام رسیده اند و برخی از نظر عملکرد ریالی و اجرایی حتی پیشرفتی بیش از صد درصد دارند. پروژه های مرتع نیز که پیشرفت فیزیکی صد درصدی دارد، در چهار شهرستان اجرایی شده است.

 

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از جذب اعتبار ۱۲۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات ملی مدیریت پایدار مراتع در سطح سه شهرستان خبر داد و عنوان کرد: این پروژه ها نیز پیشرفت صد درصدی دارد.

 

نقوی، با اشاره به اجرای پروژه های آبخیزداری در سال ۱۴۰۰، تصریح کرداز محل اعتبارات ملی در سطح سه شهرستان عملیات اجرایی داریم که تاکنون کارهای دفتری و تعیین مجری سه پروژه اجرایی شده؛ همچنین تاکنون چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان ابلاغ اعتبار برای پروژه های آبخیزداری سال جاری قطعی شده و به دنبال منابع جدید هستیم.

 

وی عملیات های بیولوژیکی آبخیزداری در مراتع را شامل کپه کاری و بذرپاشی و قرق و… و عملیات مکانیکی آبخیزداری را شامل سازه های بتنی و سنگی – ملاتی و بندهای چپری و گابیونی و… دانست و متذکر شد: پروژه های آبخیزداری می تواند به جریانات آب های سطحی که در اثر بارش های موسمی و رگبارهای پراکنده جاری شده فرصت جذب در سفره های آب زیرزمینی دهد.

 

 

نقوی، با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی در قالب «پرورش گیاهان دارویی» نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال جذب شده است، اضافه کرد: پرورش گل پر و گل گاوزبان در سطح هفت شهرستان در دست اقدام است.

 

وی همچنین از تدوین سند توسعه گیاهان دارویی برای نخستین بار در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: این سند در سطح ۵۳۰۰ هکتار از ۱۰ شهرستان اجرایی خواهد شد که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات ملی سهم خوبی برای ترویج کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شود.

 

معاون فنی و آبخیزداری گیلان، همچنین از تعیین فرصت دو ساله برای تمدید پروانه های چرا خبر داد و یادآور شد: یکی از اعضای خانواده صاحبان پروانه های چرا که در سنوات گذشته فوت شده و پروانه های آنان بلاتکلیف است، می تواند با طی مراحل قانونی نسبت به انتقال این پروانه به نام خود و ادامه شغل دامداری اقدام کند.

 

وی پنچ مرداد سال ۱۴۰۱ را نقطه پایان این واگذاری قانونی دانست و تصریح کرد: بعد از پایان مهلت تعیین شده این پروانه ها ابطال خواهد شد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گیلان