یک نهال یک زندگی
یک نهال یک زندگی
طی مراسمی با عنوان "یک نهال ، یک زندگی " 92 نهال به یاد اهداکنندگان عضو ( نام آوران گیلانی) در پارک سیمرغ رشت ،کاشته شد .
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا) ؛ صبح روز جمعه ، سیزدهم اسفندماه سال جاری مراسم کاشت نهال به مناسبت گرامیداشت اهداکنندگان عضو ( نام آوران گیلانی) با عنوان “یک نهال ، یک زندگی”  با حضور مهندس کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی ، معاون استاندار ،  فرماندار ،  رییس و اعضای شورای اسلامی،  شهردار شهر رشت ،  مدیر کل منابع طبیعی ، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از خانواده های اهداکنندگان عضو و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی در پارک سیمرغ شهر رشت برگزار شد.
مهندس جبار کوچکی نژاد – نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت :استان گیلان در بخش اهداکنندگان عضو ،رتبه بالایی را در کشور به خود اختصاص داده که نشان دهنده دانش ، بینش و فرهنگ مردم استان است که همیشه در انجام امور خیر پیش قدم از سایر مناطق کشور هستند.
حمیدرضا  امام پناهی – فرماندار شهرستان رشت نیز در این مراسم اهدای عضو را تصمیم ایثارگرانه خانواده هایی عنوان کرد که در سخت ترین شرایط ، اعضای عزیزان خود را اهدا می کنند و زندگی بخش سایر بیماران هستند.
سید امیر حسین علوی-  شهردار رشت نیز  با اشاره به اهمیت حضور مسوولان استانی در این مراسم (به دلیل بعد اجتماعی ، فرهنگی) ، گفت :  ایثار و گذشت در دین مبین اسلام لذتی دارد که انسان را به عرش وصل می کند.
وی ضمن تقدیر از فعالان عرصه اهدای عضو در راستای نهادینه کردن این فرهنگ خداپسندانه ،تصریح کرد:شهرداری رشت امسال برای روز درختکاری اجرای برنامه های متنوعی را در پیش دارد و امید است با کاشت نهال و درختان در سطح شهر رنگ و بوی فضای شهر را بهتر طراحی نماید‌.
لازم به ذکر است ؛ صبح امروز ۹۲ نهال به یاد اهداکنندگان عضو در پارک سیمرغ رشت کاشته شده و مشخصات هر نام آور روی هر نهال با پلاک الصاق گردید.
این مراسم با همت واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، انجمن اهدای عضو ایرانیان ، موسسه خیریه مهر خواهران بزرگ برادران بزرگ ، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت ، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و شهرداری منطقه یک برگزار شد.
پی نوشت ؛ در حال حاضر حدود بیست و پنج هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند . طبق آخرین آمار در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه می گردد و در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند ، جان خود را از دست می دهد‌ .
با این حال در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می شود و به زندگی باز می گردد.
هر فرد مرگ مغزی می تواند با اهدای ارگان های حیاتی خود ، جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود ، یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد.
تا کنون در گیلان ۱۹۱ خانواده مرگ مغزی ، اعضای عزیز خود را برای نجات جان بیماران نیازمند اهدا کردند.
در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت ۱۶۴ مورد پیوند کلیه، ۳۳ مورد پیوند کبد صورت گرفته است و تعداد ۵۴ مورد کلیه و ۹۰ مورد کبد و دو مورد پانکراس و ۱۰ مورد قلب به تهران و شیراز جهت پیوند به بیماران نیازمند منتقل شده است .
بیشترین تعداد اهدای قلب در گیلان درسال ۱۴۰۰ با تعداد پنج مورد انجام شده است./ص
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان