پیشرفت فیزیکی چشمگیر ۸ کتابخانه مرکزی در کشور
پیشرفت فیزیکی چشمگیر ۸ کتابخانه مرکزی در کشور
معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از پیشرفت فیزیکی چشمگیر هشت کتابخانه مرکزی در کشور خبر داد و گفت: نهاد کتابخانه ها امروز قابلیت طراحی بسیاری از بخش های مختلف کتابخانه های عمومی را با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی داراست.

مهدی رمضانی در جریان بازدید از کتابخانه مرکزی رشت تکمیل و بهره برداری از این پروژه مهم در گیلان و چند استان کشور در برهه حساس اقتصادی کنونی کشور و علیرغم محددیت های مالی و کمبود اعتبارات را اتفاق بسیار مثبتی برای عموم مردم گیلان و سراسر ایران عنوان کرد.

مهدی رمضانی در حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی رشت، با تشکر از اهتمام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و دست اندرکاران پیگیری تکمیل کتابخانه مرکزی رشت، به نتیجه رسیدن تلاش ها در این حوزه را مرهون حرکت جهادی با کمک و همکاری کارشناسان و مدیران در سطوح مختلف نهاد عنوان کرد و گفت: حرکت در مسیر تکمیل کتابخانه های مرکزی در کشور توسط دست اندرکاران مجموعه نهاد شجره طیبه ای است که به عنوان توشه ای برای آخرت یکایک افراد دخیل در این حرکت جهادی به یادگار خواهد ماند.

وی با بیان اینکه تکمیل و بهره برداری از کتابخانه های مرکزی رشت و چند استان کشور در این برهه حساس اقتصادی و علیرغم محددیت های مالی و کمبود اعتبارات اتفاق بسیار مثبتی برای عموم مردم گیلان و سراسر ایران خواهد بود، اظهار کرد: شاهد پیشرفت فیزیکی چشمگیر هشت کتابخانه مرکزی در کشور در استان های مازندران، مرکزی، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه و لرستان هستیم.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی، به موانع متعدد در مسیر اتمام مراحل احداث و تکمیل این کتابخانه ها نیز اشاره کرد و افزود: در ادامه روند تکمیل پروژه های فرهنگی مخصوصا کتابخانه های مرکزی در سراسر کشور برخی اختلافات در حوزه تملک عرصه و بنا، موانع مالی و ایرادهای حقوقی وجود داشت که این موانع به فضل خدا و به پشتوانه ارتباطات دست اندرکاران مجموعه و خلوص نیتی که برای رضای خدا و مردم وجود داشت مرتفع شد و امروز شاهد به ثمر نشستن این حرکت هستیم.

رمضانی، با تاکید بر لزوم تنظیم زمان بندی نهایی عملیات اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت با مسئولین متولی امر در استان یادآور شد که پس از پایان این مرحله عملیات تجهیز با سرعت و دقت توسط مجموعه نهاد آغاز و این کتابخانه مهم در کمترین زمان ممکن آماده افتتاح و بهره برداری می شود.

وی همچنین با اشاره به تجربه موفق نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بهره برداری از چندین کتابخانه مرکزی مهم در کشور، گفت: نهاد کتابخانه ها امروز قابلیت طراحی بسیاری از بخش های مختلف کتابخانه های عمومی را با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی داراست و می تواند کارکردهای فرهنگی، هنری، آموزشی و دینی برای عموم مردم را در سطح ایده آل ارائه دهد.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی، با دفاع از عملکرد این نهاد در حوزه های مختلف فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و منابع انسانی، عنوان کرد: مجموعه نهاد کتابخانه ها امروز یکی از مهمترین دستگاه های فرهنگی کشور شناخته شده است که در بحث محافل ادبی، برگزاری جشنواره های متعدد نظیر جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامه ها و پویش های مختلف فرهنگی بسیار موفق عمل کرده است.

رمضانی به تلاش دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای رفع مشکلات این مجموعه با رایزنی های فشرده با نمایندگان مردم در مجلس و اعضای کمیسیون های مختلف نیز اشاره کرد و رفع موانع و مشکلات نهاد را نیازمند اصلاح قوانین دانست.

پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این نشست با قدردانی از توجه ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی به مسائل کتابخانه های عمومی استان گیلان خصوصا تکمیل بزرگترین پروژه فرهنگی شمال کشور در گیلان یکی از خیرات و برکات ایجاد نهاد مجموعه نهاد را ایجاد فضاهای فرهنگی مناسب برای اقشار مختلف مردم دانست.

وی با بیان اینکه نگاه کارشناسانه به مسائل و روحیه جهادی و تیمی در مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان عامل موفقیتمان در حوزه های مختلف بوده است، گفت: ایجاد اولین کتابخانه مدرسه در گیلان، ایجاد دو کتابخانه ویژه مادر و کودک در استان و همچنین تکمیل و افتتاح برخی از پروژه های عمرانی نظیر کتابخانه های عمومی چوبر و واجارگاه و طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان که به سبب کمبود اعتبارات مالی مسکوت مانده بودند بخشی از این موفقیت ها بوده که به لطف خداوند و همراهی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ثمر نشست.

این مسئول فرهنگی، کتابخانه مرکزی رشت را یک مجموعه کامل با امکانات ویژه عنوان کرد که با تکمیل و بهره برداری از آن بخش اعظمی از مشکلات در حوزه کمبود فضای مطالعه شهر رشت مرتفع خواهد شد.