ثبت نام بیش از۱۰۷ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان گیلان
ثبت نام بیش از۱۰۷ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان گیلان
مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: بیش از ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند و ساخت بیش از ۶ هزار واحد توسط ستاد اجرایی امام (ره) و بنیاد مسکن در حال انجام است.

 به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی گیلان-ماکان پدرام مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در این گفت‌وگو، ضمن اشاره به تعهد ۹۰ هزار واحد مسکونی دراستان گیلان ظرف چهار سال گفت: بیش از ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و از این تعداد ۴۶ هزار نفر تعیین تکلیف شده اند و برای ۳۵ هزار نفر پیامک اول ارسال شده تا به مراکز مربوطه مراجعه کنند و سوابق سکونتی خود را ارائه کنند که پس از بررسی سوابق سکونتی واجدین شرایط افتتاح حساب کرده و با واریز وجه پروژه را تعیین تکلیف می کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در ادامه گفت: ۱۱۰هکتار در بانک زمین استان گیلان وجود داشت که قابلیت سکونت و بارگذاری در بخش مسکن را دارد. این مقدار اراضی برای ۱۳ هزار و پانصد واحد آماده شده است و  بیش از ۶ هزار واحد توسط ستاد اجرایی امام (ره) و بنیاد مسکن در حال ساخت بوده و بخشی هم در شهرهای بیش از یکصدهزار نفر رشت، لاهیجان ، بندرانزلی توسط راه وشهرسازی به طور مستقیم در حال انجام است.

 به گفته پدرام درشهرهای بیش از صدهزار نفر تعیین تکلیف پیمانکاران آغاز شده است و بخشی هم به صورت گروهی به متقاضیان در شهرهای رودسر، انزلی، لنگرود واگذار شده است. در طرح خود مالکی زمین و پروانه ساخت از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان خاطر نشان کرد: تمامی اراضی تامین شده در استان گیلان چون در داخل محدوده­ های شهری است از نظر زیر ساخت مشکلی ندارند و تمامی تاسیسات وجود دارد.

پدرام ادامه داد: دراستان گیلان ۴۳۰ هکتار زمین شناسایی شده است، زمین هایی که مربوط به جهاد کشاورزی، امور اراضی و منابع طبیعی در بخش های مختلف استان بوده که این زمین ها مرحله به مرحله از منابع طبیعی تعیین تکلیف خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: استان گیلان از جمله استان­ هایی بوده که اراضی یا به صورت جنگلی است یا جنگلی­ های مناطق چهارگانه زیست محیطی هستند که اصلا قابلیت بارگذاری ندارند و یا زمین­ های کشاورزی درجه یک و دو هستند که کار وزارت راه و شهرسازی با منابع طبیعی بسیار دشوار است ولی با این وجود در روزهای اخیر ۲۲ هکتار زمین از منابع طبیعی در سه شهر تحویل گرفته شد.

پدرام افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد متقاضیان طرح جهش مسکن در شهر رشت هستند، برای پاسخگویی نیاز متقاضیان قرار است ۶۰۰ هکتار زمین از شهرک‌های سفید رود را به منظور تامین زمین به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: این موضوع از سوی وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیری که به همراه رئیس جمهوری به استان گیلان داشتند، مطرح شده و اگر بر اساس اصل ۴۴ در هیات دولت تصویب شود، به رفع مشکلات تامین زمین رشت کمک خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: در استان گیلان قابلیت شهر جدید وجود ندارد چرا که تراکم جمعیت بالا در وسعت کم زندگی می کنند و امکان ایجاد شهر جدید وجود ندارد.

 پدرام در ادامه تصریح کرد: با توجه به  ارزشمند بودن زمین های استان و مقدار  کم زمین در استان ، در گیلان  مسکن ویلایی ساخته نخواهد شد و بلند مرتبه سازی صورت خواهد گرفت.

 وی افزود: تعهد راه و شهرسازی گیلان سالانه ۲۲ هزار واحد با احتساب بافت فرسوده، خود مالک، مسکن مهر است که نزدیک به ۱۳ هزار واحد آماده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکید کرد: قرار است برای برخی از پروژه های نیمه کاره مسکن مهر که درشهر منجیل و رشت قرار دارد طبق توافق صورت گرفته با سازمان ملی زمین و مسکن که زمین معوض داده شود و ساخت هم با قیمت پایه به مردم واگذار شود. البته این اقدام مورد توجه وزیر راه و شهرسازی هم قرار گرفت در صورت تعیین تکلیف سازمان ملی زمین و مسکن، گیلان از جمله استان هایی خواهد بود که ظرف دو، سه ماه آینده واحدهای مسکن مهرخودمالکی که پیشرفت فیزیکی خوبی هم داشته اند را به مردم واگذار کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در پایان ابراز امیدواری کرد ظرف مدت ۴ سال تعهد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه ساخت مسکن در استان گیلان محقق شود.

  • منبع خبر : راه و شهرسازی گیلان