کرونا نمایشگاه کتاب گیلان را لغو کرد
کرونا نمایشگاه کتاب گیلان را لغو کرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تعطیلی شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: تاکنون بیش از ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به اهالی کتاب و نشر استان پرداخت شده است.

به گزارش  رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی با بیان اینکه امسال شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان به دلیل شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از انتقال این ویروس لغو شده است، گفت: نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان در ۱۰ سال گذشته با تلاش مسئولان و معاونت فرهنگی این اداره‌کل به‌صورت مستمر و منظم برگزار شده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب گیلان به‌اذعان بسیاری از صاحب‌نظران و با توجه به میزان استقبال و فروش کتاب، از نمایشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود، افزود: برپایی نمایشگاه این امکان را فراهم می‌کرد که ناشران استان علاوه بر تعامل و تبادل نظر و تجربه با ناشران سایر استان‌ها، آخرین آثار چاپ شده کتاب‌های خود را نیز عرضه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به لغو نمایشگاه کتاب تهران و سراسر کشور به واسطه شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از انتقال و انتشار بیشتر این ویروس منحوس، تصریح کرد: به دلیل ضرر و زیان فراوانی در حوزه مادی و حتی معنوی به تمام ناشران استانی و ناشرانی که در نمایشگاه‌های سایر استان‌ها شرکت می‌کردند، وارد شده است.

فاضلی به اقدامات انجام شده از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای کاهش ضرر و زیان‌های ناشران، تصریح کرد: میزان خسارت برآورد شده در حوزه نشر تا خرداد ماه امسال حداقل ۱۲ میلیارد ریال است که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری گیلان اعلام شده است تا تمهیدات لازم برای رفع مشکلات انجام شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر این تفاهم‌نامه‌ای با وزارتخانه امضا و در آن خرید حمایتی کتاب نیز پیش‌بینی شده است، ادامه داد: تا پایان سال تلاش بر این است که از منابع امسال نیز امکان خرید حمایتی فراهم شود تا بتوانیم قدمی هر چند کوچک در رفع معضلات ناشران برداریم.

فاضلی با اشاره به صدور مجوزها در حوزه کتاب و نشر، اضافه کرد: سیاست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بر این بوده که این روند را تسهیل کند تا مانعی برای فعالیت ناشران فراهم به وجود نیاید.

ثبت ۸۴ فقره پرونده در حوزه نشر و کتاب در سامانه کارا

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود با اشاره به تسهیلات پیش‌بینی شده از سوی دولت در زمینه حمایت و کمک از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا، گفت: در حوزه کتاب و نشر ۸۴ فقره پرونده با اشتغال ۱۶۱ نفر در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کرونایی ثبت‌نام کردند.

وی، میزان تسهیلات درخواستی را ۲۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان ۱۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات از سوی بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.

فاضلی در پاسخ به این سوال که «چرا تسهیلات درخواستی و دریافتی نسبت به خسارت پیش‌بینی شده بیشتر است؟»، اظهار کرد: خسارت برآورد شده مربوط به ناشران فعال استان بوده است؛ ولی در آمار تسهیلات، کتابفروشی‌ها و مراکز وابسته به کتاب و نشر نیز علاوه بر مؤسسات انتشاراتی وجود دارد.