برداشت غیر مجاز قارچ ترافل تخریب خاک را تشدید می کند.
برداشت غیر مجاز قارچ ترافل تخریب خاک را تشدید می کند.
شخم زدن خاک پای درختان زادآوری گیاه را کم می کند و نهال های جدید را از بین می برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گیلان ،معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، از جمله آسیب های برداشت ترافل به منابع طبیعی را تخریب خاک دانست و یادآور شد: برخی برای برداشت این قارچ زمین را شخم می زنند و موجب تشدید تخریب خاک می شوند.

محمدرضا عبدالهی ، ترافل را یک گونه قارچ خوراکی دانست که در استان های شمالی کشور شناسایی شده است و اظهار کرد: این قارچ بیشتر در مناطق مرتعی و بالادست و زیر درختان بلوط رشد می کند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی بازار خوبی برای خریداری قارچ ترافل دارند، تصریح کرد: این قارچ در زیر خاک و نزدیک به ریشه درختان رشد می کند و با برجسته کردن زمین قابل شناسایی توسط افراد است، اما متاسفانه برداشت غیر اصولی و غیر مجاز از این قارچ یک بازار سیاه در برخی از مناطق ایجاد کرده است.

معاون امور جنگل اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از جمله آسیب های برداشت ترافل به منابع طبیعی را تخریب خاک دانست و یادآور شد: برخی برای برداشت این قارچ زمین را شخم می زنند و موجب تشدید تخریب خاک می شوند. همچنین استفاده از تراکتور برای شخم زدن زمین به ویژه زیر درختان بلوط آسیب دیگری برای خاک است.

عبدالهی، با بیان اینکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هرگونه صدور مجوز برای بهره برداری از قارچ ترافل را ممنوع اعلام کرده است، گفت: خوشبختانه در استان گیلان گرفتار برداشت غیر مجاز ترافل نیستیم و به صورت پراکنده و محدود در برخی از مناطق به ویژه رودبار و رودسر موارد برداشت وجود داشته که سیستمی و مافیایی نیست.

وی برداشت غیر اصولی قارچ ترافل را موجب از بین رفتن این گونه دانست و اضافه کرد: ترافل در برخی از فصول سال رشد می کند و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به برداشت های غیر مجاز در این حوزه در شهرستان های گیلان حساسیت دارد.

معاون امور جنگل گیلان، از دیگر مضرات برداشت غیر مجاز ترافل را آسیب به ریشه درختان دانست و تصریح کرد: شخم زدن خاک پای درختان زادآوری گیاه را کم می کند و نهال های جدید را از بین می برد. همچنین شخم زدن خاک برای برداشت ترافل به ویژه در اراضی شیب دار موجب تخریب خاک و تشدید سیل می شود.