بیش از ۲هزار تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان شناسایی شد
بیش از ۲هزار تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان شناسایی شد
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان شناسایی شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – حسن پورمحمدی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ در این گفت و گو اظهار کرد: از این تعداد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده، برای ۴۲ مورد تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و برای ۳۵ فقره تبصره ۲ این قانون اجرا شده‌ است.

وی با بیان اینکه برای ۱۱۰ مورد نیز احکام قلع و قمع اجرا شده است، خاطر نشان کرد: بیشترین قلع و قمع مربوط به شهرستان آستارا با ۱۸ مورد، رودسر ۱۵،رودبار ۱۲ و شهرستان‌های لاهیجان و رشت هر کدام با ۱۰ مورد بوده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: در شهرستان آستانه اشرفیه ۹ مورد قلع و قمع، فومن هشت مورد، لنگرود ۶، صومعه‌سرا، رضوانشهر و املش هر کدام پنج مورد قلع و قمع، شفت سه مورد، سیاهکل و ماسال هر کدام ۲ مورد انجام گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه در اجرای تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی؛ جلوی هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز گرفته می‌شود، افزود: تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مبتنی بر اقدام مستقیم جهاد کشاورزی در تخریب ساخت و سازهای اراضی واقع شده در محدوده حاکم توسط قانون حفظ کاربری و اراضی زراعی و باغ‌ها است که با هماهنگی قضایی و اعزام نماینده مرجع قضایی و نیروی انتظامی و پس از استعلام لازم اجرا می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری مردم برای ارائه گزارش‌های مربوط به تغییر کاربری امور اراضی اظهار کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۲۱۶ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۳۱ دریافت شده است.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

  • منبع خبر : ایرنا