یکی از محورهای توسعه کشور توجه بیشتر به توسعه دریا محور است
یکی از محورهای توسعه کشور توجه بیشتر به توسعه دریا محور است
معاون امور اقتصادی استانداری گیلان در آیین بهره برداری از پروژه های مجتمع بندری انزلی به مناسبت دهه فجر گفت: در کارگروه آمایش کشور یکی از محورهای توسعه، توسعه دریامحور عنوان و مورد توجه است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه آرش فرزام صفت؛معاون امور اقتصادی استانداری گیلان در آیین بهره برداری از پروژه های مجتمع بندری انزلی به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: در شرایط تحریم راهی به جز کاهش اتکا به نفت نداریم و اگر بر سیاست های مقام معظم رهبری در برنامه ششم دقت کنید تاکید بر کاهش اتکا به نفت است.

وی افزود: یکی از راه‌های اساسی کاهش اتکا به صادرات نفت، توجه به ظرفیت‌های تجاری کشور با توجه به صادرات دریا محور است .

معاون امور اقتصادی استانداری گیلان تصریح کرد: استان گیلان به علت برخورداری از نعمت دریا می‌تواند ظرفیتی برای  توسعه کشور باشد . در کارگروه آمایش کشور یکی از محورهای توسعه، توسعه دریامحور عنوان شد و با توجه به وضعیت های ظرفیت دریایی و تجاری که با کشورهای منطقه داریم دریای خزر ، دریای امنی است و به لحاظ محصور بودن بین شرکای تجاری جمهوری اسلامی وضعیت مطلوبی دارد لذا می توان به راحتی از همه این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

فرزام صفت تاکید کرد : در سفر رئیس جمهور به کشور روسیه بر رسیدن به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری تاکید شد اما این نکته حائز اهمیت است که برای دست یابی به این امر راه درازی در پیش داریم.

وی گفت:  بیش از ۷۰ درصد صادرات به کشورهای حاشیه از گمرکات گیلان صورت می‌گیرد لذا باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت دستیابی به رقم ۶ تا هفت میلیارد دلاری داشته باشیم.

معاون امور اقتصادی استانداری گیلان اضافه کرد: براساس آمار اکنون ظرفیت صادرات ما یک دهم این عدد است و سال گذشته توانستیم حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم .

فرزام صفت ظرفیت تخلیه و بارگیری از مجتمع بندری انزلی را ۱۲ میلیون تن اعلام کرد و افزود: اکنون تنها ۲۰ درصد ظرفیت موجود استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد : با افتتاح این سیلو  ۱۰۰ هزار تن از طرح افزایش ظرفیت سیلوی بندرانزلی به ۲۰۰ هزار تن محقق شده و سایر فضاهای انبارشی نیز در حال احداث است.

بهره برداری دو پروژه در مجتمع بندر انزلی 25

امیر جانبازی؛سرپرست فرمانداری شهرستان بندرانزلی نیز در ادامه عنوان کرد: در گرامیداشت دهه فجر امسال ۸۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵۳ میلیارد تومان در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه از این مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان در چهار پروژه تاسیسات بندری، توسعه شبکه برق، ساختمان کشتی و روکش آسفالت حوزه سنگاچین به کپورچال هزینه شده است، گفت: سایر پروژه ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی ورزشی و اقتصادی بوده است.

سرپرست فرمانداری بندرانزلی تاکید کرد: با افتتاح این پروژه‌ها برای ۸۷ نفر به صورت دائم و برای ۴۶۲ نفر به طور موقت شغل ایجاد خواهد شد.

  • منبع خبر : بنادر و دریانوردی گیلان