آغاز صادرات کالا با کانتینرهای یخچالی از بنادر دریای خزر
آغاز صادرات کالا با کانتینرهای یخچالی از بنادر دریای خزر
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: صادرات کالا با کانتینرهای یخچالی به منظور حفظ کیفیت اقلام صادراتی از بنادر دریای خزر آغاز شد.

کاپیتان داود آبداری تفتی در جمع خبر‌نگاران اظهار داشت: جهت بالابردن میزان صادرات از طریق بنادر شمالی کشور حمل و نقل دریایی منظم راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال گذشته مبنی بر جهش تولید و شعار امسال مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها ومانع زدایی‌ها تلاش کردیم تا با سرعت بخشیدن به صادرات کشور از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزر به تحقق این شعار کمک کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر برای حمایت از حوزه تجارت و بازرگانی کشور، در تمام بنادر ایرانی تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را همراه با کیفیت بالا و قیمت پایین به صاحبان کالا ارائه نماید و  این اقدام مهم از سال گذشته برای نخستین بار انجام گرفته است.

آبداری تفتی تصریح کرد: برای نخستین بار حمله صادرات کانتینرهای یخچالی حاوی محصولات گلخانه‌ای، میوه و همچنین حمل منظم با کانتینر‌های معمولی از بنادر شمالی دریای خزر آغاز شده است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود: در مرز زمینی “اینچه‌برون و آستارا” به منظور ایجاد رقابت در قیمت مصوب حمل میوه و تره بار، توجه به کیفیت ایمنی با در نظر گرفتن مدیریت فاکتور زمان حمل، نیز اقدام به راه‌اندازی حمل کانتینر‌های معمولی و یخچالی از بنادر شمالی کردیم.

وی اقدام ایجاد رقابت، کاهش حمل و نقل زمینی برای کالاهای صادراتی را به نفع صاحبان کالا دانست و گفت: ورود کشتیرانی دریای خزر از سال گذشته برای سهولت در صادرات کشور از طریق راه‌اندازی کانتینرهای یخچالی موجب شد تا بنادر آستارا و امیرآباد به ترتیب مقام نخست و دوم تعداد حمل کانتینر‌های یخچالی برای صادرات میوه و تره‌بار را داشته باشند.

آبداری تفتی خاطرنشان کرد: صادرات ترانزیت دریایی در دریای خزر، نیازمند توجه به زیرساخت‌ها در راستای تأمین زنجیره لجستیک حمل کالا از تولید تا صادرات است و شرکت کشتیرانی خزر تمام توان خود را برای ایجاد بستر مناسب جهت راه انداختن صادرات دنبال می کند

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر تصریح کرد: بخش دیگری از حمایت‌ها با کاهش هزینه‌های بندری شامل thc، عوارض بندری و خدمات انبارداری در بنادر می‌تواند صاحبان کالا را ترغیب کند تا از مسیر حمل و نقل کانتینری دریایی کالاهای خود را صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های بندری تا زمانی که بالا باشد صاحبان کالا ترجیح می‌دهند که کالای خود را از مرز زمینی صادر کنند ابراز داشت: حمل جاده تک بعدی می‌باشد ولی حمل و نقل از طریق دریا مشمول حمل و نقل ترکیبی می‌شود و مشتری هم محاسبات خودش را دارد.

آبداری تفتی با اشاره به اینکه این بنادر جزو ۲ بندر اصلی ایران در حاشیه دریای خزر هستند گفت: این بنادر به مراتب بالاتر از بنادر دیگر شمالی هستند و سال گذشته شرکت کشتیرانی دریای خزر با ایجاد و راه‌اندازی هفتگی ۲ تا ۳ دفعه حمل و نقل کانتینری منظم تلاش کرد تا با ۲ بندره کردن کالاهای صادراتی از انزلی به آستارا و اکتائو زمینه پشتیبانی از صاحبان کالا و صادر کننده‌ها را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر خاطرنشان کرد: شرکت کشتیرانی با ۲ بندره کردن کالاهای صادر کنندگان مشکل حمل و نقل کانتینری بندر آستارا حل کرده است اما برای به حرکت درآوردن این چرخه اقتصادی در حمل و نقل دریایی نیازمند کمک سایر سازمان‌ها از جمله، سازمان بنادر در کاهش عوارض صاحبان کالا نیز هستیم.

وی تصریح کرد: آستارا از اول آبان ماه گذشته به شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخچالی و حوزه دریای خزر ملحق شد و محصولات کشاورزی تولید داخل، اغلب در انزلی توسط کانتینر‌های یخچالی بارگیری و پس از بارگیری کالای دیگر از طریق کشتی و شبکه حمل و نقل به کشورهایی نظیر روسیه و قزاقستان منتقل شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم