لایروبی انهار بین مزارع، قبل از آبگذاری انجام شود
لایروبی انهار بین مزارع، قبل از آبگذاری انجام شود
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اهمیت لایروبی انهار بین مزارع در زمان مشخص برای جلوگیری از هدررفت آب از سوی شالیکاران گفت: لایروبی انهار بین مزارع برای سال زراعی باید قبل از آبگذاری در اردیبهشت سال آینده انجام شود؛ از این رو ضروریست تا کشاورزان به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان:  وحید خرمی اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعات، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق انهار بین مزارع در استان گیلان از بین می رود که به اندازه مخزن سد شهربیجار است؛ لذا جلوگیری از این میزان آب اهمیت زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه لایروبی انهار بین مزارع باید به موقع و در زمان معین انجام شود اضافه کرد: لایروبی باید قبل از رهاسازی آب در اردیبشهت ماه هر سال انجام شود .

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه متاسفانه لایروبی دسته جمعی نسبت به گذشته کمرنگ شده‌است، خاطر نشان کرد: کشاورزان برای لایروبی انهار بین مزارع باید با یکدیگر همکاری داشته و با هم برای این کار مهم اقدام کنند تا نتایج آن را در فصل کشت مشاهده نمایند.

خرمی با اشاره به شرایط سخت کم آبی در فصل زراعی آینده همانند ۲ سال گذشته در گیلان اظهار کرد: وضعیت منابع آبی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته آنچنان تغییری نداشته و تقریبا در همان شرایط هست؛ بنابراین از هم اکنون باید برای مدیریت آب اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب در سد سپیدرود (به عنوان ملاک ارزیابی وضعیت آبی گیلان) برای سال زراعی آینده آب ذخیره است، اضافه کرد: این عدد سال گذشته تقریبا همین میزان بود در حالی که در شرایط نرمال در این وقت از سال باید بیش از ۲ برابر این رقم باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه برنجکاران به تقویم زراعی در سال آینده همانند سال گذشته خاطر نشان کرد: در کمیته مصارف آب با عضویت دستگاه‌های مختلف اعم از سازمان جهادکشاورزی، موسسه تحقیقات برنج، هواشناسی، استانداری، دستگاه قضا و افراد صاحب نظر در حوزه آب، تقویم زراعی تهیه می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه تقویم زراعی با بحث و بررسی کارشناسان مربوطه متناسب با هر منطقه و محدوده استان تهیه می شود، اضافه کرد: توجه کشاورزان به تقویم زراعی اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه شالیکاران، سال زراعی گذشته با مسئولان قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان بیشترین همکاری را داشتند ضمن قدردانی از برنجکاران از آنان خواست تا در سال زراعی آینده نیز برای مدیریت بهتر مصرف آب به این تقویم که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت توجه داشته و همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

خرمی با تاکید بر اینکه رهاسازی آب کشاورزی برای بهره‌مندی شالیکاران در اردیبهشت هر سال انجام می شود، خاطر نشان کرد: کشاورزان برای شخم زمستانی و خزانه گیری باید از منابع آبی محلی و بارش‌های زمستان استفاده کنند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش مهم آب سوارها به عنوان (نماینده کشاورزان در روستاها برای توزیع آب مزارع) اظهار کرد: آب سواران برای هماهنگی و جلوگیری از بروز مشکل، آب را بین کشاورزان توزیع می‌کنند؛ غالبا محلی بوده و کشاورزان آنان را انتخاب می‌نمایند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با تاکید بر ضرورت انتخاب آب سواران در مناطقی که این افراد فعالیت ندارند، اضافه کرد: دهیاران در روستاهایی که آب سوار ندارند تا انتخاب این افراد، باید به این موضوع بپردازند.

خرمی در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت سدمخزنی پلرود خاطر نشان کرد: در زمان حاضر این سد با ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل نهایی کار قرار دارد؛ آبگیری آزمایشی این سد با دریافت اجازه از کمیته آبگیری کشور، در سال جاری انجام می شود و آبگیری اصلی طبق برنامه در سال آینده صورت خواهد گرفت.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند؛ این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پائین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

تنش آبی درسال زراعی پیش‌رو همانند سال گذشته بر شالیزارهای گیلان سایه گسترانیده، مساله‌ای که مسئولان و کارشناسان بخش کشاورزی استان از چندماه گذشته هشدار داده‌اند و بر نقش مهم مدیریت فنی مزرعه توسط شالیکاران و گردانندگی آب به وسیله نهادهای متولی برای گذر از این بحران آبی تاکید دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان پیش از این در مصاحبه ای با اشاره به اقدامات و موفقیت‌های این استان برای مدیریت آب کشاورزی طی ۲ سال گذشته گفته بود: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با مدیریت آب کشاورزی برای سال آینده نیز باید تداوم یابد.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان