هیچ سازه‌ کنترلی روی رودخانه‌های گیلان وجود ندارد
هیچ سازه‌ کنترلی روی رودخانه‌های گیلان وجود ندارد
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه هیچ سازه‌ کنترلی، انحراف و برداشت روی رودخانه‌ها در استان گیلان وجود ندارد، گفت: توزیع زمانی آب در استان گیلان ۸۰ درصد در خارج از فصل کشاورزی است و هیچ استفاده‌ای بدون اجازه‌ از حق‌آبه نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا – وحید خرمی شرکت آب منطقه ای گیلان  در جلسه کارگروه مدیریت و احیای تالاب انزلی که در حاشیه این تالاب برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر ۹ رودخانه ورودی به تالاب انزلی داریم که طول این رودخانه ها ۵۰۰ کیلومتر بوده و در حدود ۳۶۰۰ کیلومتر مربع حوزه آبریز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۹۴ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب می‌شود، تصریح کرد: این آمار در بعضی جاها از جمله مطالعات جایکا بیش از دو میلیارد ثبت شده و حق آبه‌ای که تالاب از نظر محیط زیستی نیاز دارد ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

خرمی با بیان اینکه هیچ سازه‌ کنترلی، انحراف و برداشت روی رودخانه‌ها در استان گیلان وجود ندارد، تصریح کرد: توزیع زمانی آب در استان گیلان ۸۰ درصد در خارج از  فصل کشاورزی است و هیچ استفاده‌ای بدون اجازه‌ از حق‌آبه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: برای اینکه بتوانیم تالاب را حفظ کنیم و آب دائم داشته باشیم باید سدی وجود داشته باشد که آب را در زمستان جمع کرده و در تابستان مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: وقتی رسوبگیر پر شده یعنی درست طراحی شده و عمل کرده و باید تخلیه شود و در واقع می‌توان گفت رسوب‌گیرها ظرفیتی برای تالاب هستند که در قانون نیز پیش‌بینی شده و می‌توان از رسوب و خاک آن استفاده کرد.

حل مشکلات تالاب انزلی نیازمند تصمیمات قاطع است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین، امام جمعه انزلی نیز اظهار کرد: برخی از مسائل مربوط به تالاب انزلی و مشکلات که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند را می‌توان داخل استان حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و احیای تالاب بین‌المللی انزلی یکی از مباحث مهم در استان است، افزود: ولی به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در حال حاضر با توجه به امکانات سخت افزاری و مشکلات تالاب شاهد هستیم نمی‌توان در حوزه شهرستان و استان به تنهایی آن را حل کرد و در مورد حل مشکلات تالاب نیاز به نگاه کلان داریم.

امام جمعه انزلی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای احیای تالاب انزلی یک قرارگاه ملی می‌خواهیم با اختیارات لازم که بتواند تالاب را در مدت کوتاه احیا کند.

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر اینکه حل مشکلات تالاب انزلی نیازمند تصمیمات قاطع است، افزود: باید از فرصت هایی که تالاب در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم و از آن در جهت اشتغال زایی و درآمدزایی بهره ببریم.

وی بر نیاز بندر انزلی به وسایل اطفای حریق با توجه به حوادثی که رخ می دهد تاکید کرد و گفت: وقتی در یک جایی از تالاب حریق ایجاد می‌شود و مسیر دسترسی نداریم مجبوریم یک مسیر را در تالاب تخریب کنیم تا به آتش رسیده و آن را خاموش کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا