اهمیت بهره وری از ظرفیت خیرین در جهت توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد و کاهش ناهنجاری های اجتماعی
اهمیت بهره وری از ظرفیت خیرین در جهت توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد و کاهش ناهنجاری های اجتماعی
در راستای توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت از بهبودیافتگان اعتیاد؛ نشست هم‌اندیشی «استفاده از ظرفیت خیرین استان گیلان در جهت راه‌اندازی مرکز جامع توانمندسازی» با حضور معاونین توسعه پیشگیری و توانبخشی بهزیستی گیلان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان و نمایندگان مجمع خیرین یاریگران زندگی در اداره کل بهزیستی استان گیلان برگزار شد.

رشتستان – در این نشست دکتر امیر رحیمیان معاون توسعه پیشگیری بهزیستی گیلان، ایجاد برنامه های فرهنگی و اشتغال برای بهبود یافتگان  را از اولویت های مهم فرایند پس از درمان برشمرد و گفت: یکی از مهترین عواملی که باعث درمان کامل و عدم برگشت بهبود یافتگان به اعتیاد می شود ، اطمینان خاطر نسبت به مسائل اقتصادی و اشتغال زایی است که می بایست با مشارکت دستگاه های اجرایی ذیربط و استفاده از ظرفین خیرین نیکوکار این مهم تحقق یابد.

وی همچنین اشتغالزایی برای فردمعتاد را سبب آسودگی خاطر او پس از خروج دانست و گفت: اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار توسط فرد بهبود یافته از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق ، دوری ازخانواده ، پرخاشگری و سایر موارد جلوگیری خواهد کرد و عملی کردن شرایط حرفه آموزی و توانمند سازی بهبود یافتگان به منزله موفقیت و پیمودن مسیر درست در فرایند درمان است.

در ادامه نیز محمدعلی اباذری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گیلان، ضمن تأکید بر اهمیت بهره‌برداری از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد، به ویژه خیرین در عرصه توانمندسازی بهبودیافتگان گفت: راه‌اندازی مرکز جامع توانمندسازی در استان از جمله برنامه‌هایی است که به منظور حرفه‌آموزی و ایجاد زمینه‌های اشتغال این افراد در دستور کار شورای هماهنگی قرار دارد که این امر با هم‌افزایی و تشریک مساعی بخش‌های دولتی و غیردولتی میسر خواهد شد و امیدوارم با شرایط موجود استان و فضای همکاری خوبی که ایجاد شده است این مهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحقق یابد.

همچنین مقدم نیا، مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی استان نیز گفت: مجمع خیرین یاریگران زندگی از سال گذشته با شعار هر کمپ یک کارگاه اشتغال‌زایی تشکیل شده است و با حمایت ستاد مبارزه با موادمخدر به‌عنوان بازوی اجرایی، توانمندسازی و ایجاد اشتغال مولد معتادین بهبودیافته را نشانه گرفته است. تجربه فروش تولیدات آسیب دیدگان اجتماعی در مراکز مختلف نشان داده استقبال مردمی نیز از محصولات این‌گونه مراکز بالاست؛ چرا که آن‌ها نیز خواهان کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه ایجاد فرصت شغلی برای بهبودیافتگان، اولویت اصلی و راهبردی این مجمع است گفت: بهترین راه پیشگیری از گرایش مجدد افراد بهبودیافته به اعتیاد ایجاد اشتغال است؛ و به‌طور حتم بازگرداندن یک معتاد بهبودیافته به جامعه و خانواده مستلزم فراهم کردن زمینه شغلی با درآمد کافی جهت تأمین نیازمندی‌های خانواده می‌باشد.

در ادامه این نشست  نیز سایر حاضرین به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود پرداخته و اقداماتی را که می‌توانند در جهت راه‌اندازی این مرکز انجام دهند عنوان نموده و پیشنهادات خود را بیان کردند.

شایان ذکر است؛ این نشست در راستای اجرای بندهای ۶ و ۷ سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و به استناد ماده ۳۴ قانون مبارزه با موادمخدر همچنین تحقق جزء ۳ بند ث ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه و سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی مصوب سال ۱۳۹۲ در جهت ایجاد مرکز جامع توانمندسازی در استان گیلان با استفاده از ظرفیت خیرین برگزار شد.

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان