معرفی طرح کارورزی و مشوق های بیمه آن
معرفی طرح کارورزی و مشوق های بیمه آن
طرح کارورزی بر ایجاد فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مبتنی است، همچنین امکان استفاده از ظرفیت علمی نیروی انسانی تحصیل کرده را برای کارفرمایان فراهم می کند.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور افزایش فرآیند جذب و اشتغال دانش آموختگان و همچنین ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار، تمهیداتی را اندیشیده است که به واسطه آن، بستر مناسب برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان فراهم شده و آن ها می توانند با ثبت نام در طرح کارورزی به یادگیری و کسب تجربه در زمینه شغلی مورد نظر خود بپردازند.

طرح کارورزی بر ایجاد فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مبتنی است، همچنین امکان استفاده از ظرفیت علمی نیروی انسانی تحصیل کرده را برای کارفرمایان فراهم می کند. این طرح در دو فاز انجام می‌شود: در فاز اول کارورز به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی و آموزشی در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار می شود و در فاز دوم، امکان استمرار اشتغال کارورز در آن بنگاه به مدت ۲۱ ماه فراهم می گردد.

لازم به ذکر است در فاز اول، کارورز طی سه ماه از طرف دولت بیمه مدنی (حوادث) بوده و مبالغی تحت عنوان ایاب و ذهاب دریافت می نماید. این مبالغ برای فارغ التحصیلان کارشناسی ۵ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۶ میلیون ریال و دکترا ۷ میلیون ریال است.

چنانچه شرایط همکاری بین کارورز و کارفرما مهیا باشد، فاز دوم طرح شروع می شود که طی آن کارورز به مدت ۲۱ ماه از مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما به میزان ۲۰ درصد برخوردار خواهد شد. سقف بهره مندی هر کارگاه برای استفاده از کارورز معادل حداکثر ۵۰ درصد نیروی کار بیمه شده موجود  است بنابراین برای استفاده از این ظرفیت قانونی، کارفرمایانی که دارای کد کارگاهی هستند، به ازای هر دو بیمه شده می‌توانند یک نفر کارورز جذب نمایند.

متقاضیان برای ثبت نام باید به سامانه کارورزی مراجعه و در قسمت پیش ثبت نام واحد پذیرنده، ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است در صورت هر گونه ابهام یا اشکالی در فرآیند ثبت نام، کارفرمایان می‌توانند به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها و یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، واحد اشتغال مراجعه نمایند.

برای ثبت نام هر یک از این افراد در سامانه کارورزی شرایطی تعیین شده است. بنابراین امکان نام نویسی و شرکت در طرح کارورزی، صرفا برای متقاضیانی فراهم است که حائز شرایط زیر باشند:

– دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی (حداقل لیسانس)

– دارا بودن حداکثر سن ۳۵ سال تمام در زمان ثبت نام

– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه

– مدت زمان اخذ مدرک دانشگاهی متقاضی کمتر از ۵ سال

– نداشتن سابقه بیمه‌ای دانش آموختگان دانشگاهی بیش از ۳ ماه در طی دو سال گذشته

افراد حائز شرایط می توانند با مراجعه به سامانه اختصاصی طرح کارورزی به آدرس https://karvarzi.mcls.gov.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.