سردهنه سازی و لایروبی انهار کشاورزی اصلی در سطح رضوانشهر آغاز شد
سردهنه سازی و لایروبی انهار کشاورزی اصلی در سطح رضوانشهر آغاز شد
مدیر منابع آب شهرستانهای رضوانشهر، انزلی و ماسال گفت: عملیات ترمیم و بازسازی ۵۸ سردهنه کشاورزی و لایروبی انهار اصلی ، با هدف تامین آب زراعی در مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛بهرام بهرامپور با اعلام این خبر، افزود: رضوانشهر و پره سر دارای ۱۰ هزارهکتار زمین زیر کشت انواع برنج است که از این میزان هشت هزار هکتار به صورت سنتی و از طریق ۵۸ سردهنه منتهی از رودخانه های این شهرستان، آببندان ها، چاه های عمیق ونمیه عمیق و ایستگاه های پمپاژ تامین آب و آبیاری می شوند.
مدیر منابع آب شهرستان‌های رضوانشهر، بندرانزلی و ماسال ادامه داد: دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از طریق شبکه‌های آبیاری سد سفید رود آبدهی می‌شوند که در مناطق جنوبی بخش مرکزی رضوانشهر واقع شدند.
بهرامپور افزود: در حال حاضر در سطح رضوانشهر و پره‌سر ۲۷ پهنه و ۵۹ قطعه آببندان مجموعاً به مساحت ۱۲۳ هکتار با حجم ذخیره آبی حدود ۴ میلیون لیتر برای ۹۷۶ هکتار در مواقع موردنیاز وجود دارد.

به گفته وی، علاوه بر ذخایر و امکانات فوق، تعداد ۱۰۰ حلقه چاه عمیق، ۴ هزار و پانصد حلقه چاه نیمه عمیق و دهانه گشاد بخش خصوصی(متعلق به کشاورزان) و همچنین ۱۳ ایستگاه پمپاژ آب در این شهرستان برای تأمین آب زراعی فعال هستند.
مدیر منابع آب شهرستان‌های رضوانشهر، انزلی و ماسال با اشاره به عملیات ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی گفت: بازسازی ۵۸ سردهنه کشاورزی و لایروبی انهار، با هدف تأمین آب زراعی در مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر آغاز شده و تا کنون بازسازی تعداد ۱۰ مورد از این سردهنه ها به اتمام رسیده.

وی با اظهار امیدواری خطاب به کشاورزان عزیز این مناطق گفت: نگران ساخت و باز سازی سردهنه ها نباشند و این امر با سرعت در حال اجرا است و کشاورزان عزیز نسبت به شخم اول زمین های خود از هم اکنون اقدام کنند.

بهرامپور همچنین تاکید کرد: کشاورزان نسبت به لایروبی انهار بین مزارع به موقع اقدام کنند و همچنین آزاد سازی حریم نهرها و اراضی استملاکی کانال های انتقال آب کشاورزی در تصرف آنان، کمک بسیار بزرگی در خدمات رسانی و کاهش تنش های آبی خواهد نمود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم لایروبی و بازسازی نهرهای مهم آبرسانی به اراضی کشاورزی گفت: بطول ۲۵ کیلومتر از این انهار بزرگ و اصلی دربرنامه عملیاتی قراردارد و برای جلوگیری از طغیان سیلاب به املاک و اراضی حاشیه وسواحل رودخانه ها بطول ٢٣ کیلومتر از رودخانه ها را جهت لایروبی پیشنهاد داده ایم که برای این امر مبلغ ۱۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تحقق این موضوع از وقوع خسارات و تخریبات پیشگیری خواهد شد.

مدیر منابع آب شهرستان‌های رضوانشهر، بندرانزلی و ماسال بیان کرد: وضعیت سردهنه های سنتی در این مناطق بگونه ای است که با افزایش سطح آب وطغیان رودخانه ها تخریب می شوند و تمامی سردهنه های کشاورزی دراین منطقه خراب شده و سالانه چندین بار اقدام به ترمیم و بازسازی آنها می شود.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان