فرهنگ ایثار و شهادت باعث تقویت هویت ملی شده است
فرهنگ ایثار و شهادت باعث تقویت هویت ملی شده است
سرپرست فرمانداری رشت گفت در طول 8 سال دفاع مقدس فضای کشور متاثر از فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت بوده و باعث ارتقای هویت ملی ما و تقویت قدرت نرم در مقابله با همه امپراطوری‌های بزرگ شده است

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، مهندس کیا عاشوری، سرپرست فرمانداری رشت در کارگروه جهاد، ایثار و شهادت که با حضور دریادار دوم منصور لشنی، فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقر العلوم نداجا در فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت باعث عزت و افتخار نظام شده است، این کلمات و فرهنگ قبل از انقلاب معنا و مفهومی نداشتند و بعد از انقلاب به لحاظ اینک رنگ و بوی الهی دارد، معنی یافت.

وی با بیان اینکه اثرات معنوی ایثار و شهادت به درستی در جامعه ایفا کرده زیرا مهر سرافرازی را بر پیشانی این کشور زده است، افزود: در طول ۸ سال دفاع مقدس فضای کشور متاثر از فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت بوده و باعث ارتقای هویت ملی ما و تقویت قدرت نرم در مقابله با همه امپراطوری‌های بزرگ شده است.

عاشوری با اشاره به آیه ۹ سوره حشر «وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ» که اشاره به ایثار و از خودگذشتگی دارد، گفت: از دل ایثار و شهادت «جهاد» به وجود می‌آید، بین جنگ و جهاد تفاوت وجود دارد. جنگ یک عمل نظامی بوده اما جهاد یک عمل الهی است که از دل قرآن آمده و در صدر اسلام هم عده‌ای با تأسی از این فرهنگ اثرگذار برای دفاع از حق جهاد کردند و در کنار پیامبر با استکبار و مشرکین مقابله کردند.

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در طول دفاع مقدس فاتح عملیات‌های بزرگی مانند والفجر هشت و بیت المقدس شد، تصریح کرد: در عملیات والفجر هشت رزمندگان با آموزش‌های مختصر اما با ایثار لباس غواصی پوشیدند و فاتح این عملیات شدند. در معادلات نظامی قابل سنجش نیست که چطور چنین امری امکانپذیر است اما اینها همه با اعتقاد به جهاد و شهادت میسر شده است.

وی با بیان اینکه وقتی زندگی و خاطرات برخی از شهدای بزرگوار را مطالعه می‌کنیم، در میابیم که رزمندگان ما تمام تعلقات و دلبستگی‌ها خود را رها کردند و با اخلاص در میدان دفاع حاضر شدند، ادامه داد: فرهنگ ایثار و شهادت باعث و ضامن بقای و ماندگاری انقلاب شده و مانند قله‌ای از مجموعه فضیلت‌ها انقلاب را برای همیشه بیمه کرد لذا دشمن درصدد است که این فرهنگ را از ما بگیرد.

عاشوری با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت همانطور که در دهه ۶۰ باعث ارتقای معنویت جوانان شد اکنون هم می‌تواند اثر معنوی خود را داشته باشد، تصریح کرد: اگر الان می‌بینیم که اثرات این فرهنگ کمتر شده به این دلیل است که فقط در جلسات بازگو می‌شود در حالی که باید فرهنگ ایثار و شهادت را به صورت کاربردی برای نسل جوان امروز تبیین و روشنگری کنیم. اگر الان بین باورهای نسل قدیم و جوان امروز فاصله وجود دارد به این دلیل است که درک درست متقابل وجود ندارد و به عبارتی ما نتوانستیم به درستی این فرهنگ را به جوانان منتقل کنیم.

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه تهاجم فرهنگی به معنی تفاضل فرهنگی بین فرهنگ اسلامی با فرهنگ غرب بوده و دشمن به دنبال آن است، گفت: شهدا باعث ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت شدند لذا ما به عنوان مسئول باید در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که بر خواسته از آموزه‌های دینی و اسلامی است، حساسیت داشته باشیم و هوشیارانه عمل کنیم.

وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت بی تفاوت باشیم، اگر امروز پشت میز مسئولیت و خدمت نشسته‌ایم به برکت همین فرهنگ است و نباید بی تفاوت باشیم، نسل جوان باید بدانند روزی قبل از انقلاب برای ارتقای هویت ملی به شخصیت‌های افسانه‌ای داستان‌ها می‌بالیدیم ولی الان اسطوره‌هایی نظیر سردار شهید سلیمانی، شهید املاکی و شهید باکری داریم، شهدایی که دنیایی از دایره المعارف هستند که می‌توانند در ارتقای شخصیت جوان و نوجوان اثر بگذارند.

عاشوری افزود: آن چیزی که واقعیت دارد متأسفانه نوجوانان و جوانان ما نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت بیگانه هستند، در حالیکه ۴۴ سال از عمر با عزت انقلاب می‌گذرد ما نمی‌توانیم به راحتی از این فرهنگ بگذریم. باید در این جلسات کاربردی واکاوی کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم باعث تقویت فرهنگی غنی ایثار و شهادت شویم.

وی ادامه داد: در مدارس حتما از راویان هشت سال دفاع مقدس استفاده و معادلات نامتوازن جنگ برای نسل نوجوان و جوان امروز تشریح و تبیین شود که چطور با فرهنگ ایثار و شهادت و شجاعت توانستیم با دشمنی که حمایت دیگر کشورها را داشت به پیروزی برسیم. در برگزاری یادواره‌های شهدا به جوانان مسئولیت دهیم.

  • منبع خبر : فرمانداری رشت