برگزاری جلسه برنامه‌ریزی به منظور فضاسازی محیطی دومین کنگره هشت هزار شهید گیلان
برگزاری جلسه برنامه‌ریزی به منظور فضاسازی محیطی دومین کنگره هشت هزار شهید گیلان
جلسه‌ای پیرامون برنامه‌ریزی فضاسازی محیطی برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید گیلان شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ با حضور رحیم شوقی شهردار رشت، محمدرضا داوطلب مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان، محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی، محسن سماکچی، سید حسین رضویان، سید شمس شفیعی، نادر حسینی و مجید عزیزی از اعضای شورای اسلامی و سرهنگ پاسدار ملک علیپور دبیر کنگره برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از واحد خبـر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_  رحیم شوقی شهردار رشت در این جلسه با بیان اینکه قرار است در راستای برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان گیلان برای المان‌ میدان شهدای ذهاب پیاده راه فرهنگی فراخوان صادر شود گفت: اقدامات ما در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت باید به گونه‌ای باشد که برای سال‌های زیادی ماندگاری داشته باشد.
شوقی تصریح کرد: گلباران مزار شهدا یا گلباران نقاط مختلف شهر به شکل متمرکز و با محله محور نیز از دیگر مواردی است که سازمان سیما و منظر، سازمان فرهنگی و اجتماعی و بنیاد شهید می‌توانند با تشکیل کمیته‌ای در این زمینه تصمیم‌گیری کنند تا بهترین بازخورد را داشته باشد.
محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم به فرمانده سپاه شهرستان رشت اظهار کرد: پس از حضور رحیم شوقی در جایگاه شهردار رشت اتفاقات خوبی را در سطح شهر شاهد هستیم و با تعاملات انجام شده فاصله‌ای که پیشتر ما بین مجموعه مدیریت شهری با بسیاری از دستگاه‌های تاثیر گذار وجود داشت برطرف شده است.
واثق کارگرنیا به جلسه‌ای که با مجموعه سپاه، نیروی انتظامی و.. برگزار شد اشاره کرد و گفت: در گذشته دیدارهایی با فرمانده سپاه گیلان و دیگر مجموعه‌ها برگزار شده بود، اما متأسفانه هیچ انگیزه‌ای به منظور بهره‌مندی از ظرفیت این دستگاه‌های تاثیرگذار وجود نداشت و خوشبختانه با حضور شهردار رشت تعاملات خوبی با هدف رفع مشکلات شهر برقرار شده است.
وی با تاکید به اینکه مردم از وضعیت آذین‌بندی و سیاه‌پوش کردن شهر در ایام مختلف گلایه داشتند افزود: اخیراً برنامه‌ریزی‌های خوبی در این باره انجام شده و خوشبختانه شهرداری رشت در این حوزه دیگر بدون برنامه نیست و اتفاقات رقم خورده در سطح شهر از این باب موجب رضایتمندی شهروندان شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید به اینکه اقدامات فرهنگی فقط نباید مختص به یک بخش از شهر باشد گفت: باید اقدامات این چنینی در سطح محلات رشت نیز اجرایی شود و یقینا با بهره‌مندی از ظرفیت سپاه و بسیج این مهم رقم می‌خورد و چنانچه در دیگر موضوعات با بهره‌مندی از ظرفیت نیروهای بسیجی به صورت محله محور عمل کنیم در کنار حذف بسیاری از موازی کاری‌ها، خدمات مطلوب‌تری ارائه می‌شود.
کارگرنیا با اشاره به اینکه اجرای مطلوب این تفاهم نامه‌ها نیازمند همراهی مدیران شهرداری رشت است بیان کرد: شورا و شهرداری رشت تمام تلاش خود را به منظور بهبود وضعیت در تمامی مباحث به کار گرفته‌اند و یقینا با همراهی مجموعه سپاه و بسیج، اتفاقات مثبت سرعت و مطلوبیت پیدا می‌کند.
محمد رضا داوطلب مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان هم در این جلسه ابراز داشت: با توجه به المان‌های جدیدی که در سطح شهر جانمایی شده‌اند از شهردار رشت و سازمان فرهنگی و اجتماعی به طور ویژه تشکر میکنم زیرا ایشان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت واقعا دغدغه دارند.
داوطلب تصریح کرد: علاوه بر موضوع دیواره‌نگاری و تعیین جایگاهی ویژه برای انجام سخنرانی میهمانان، المان‌های کنگره هشت هزار شهید استان گیلان باید در مکان‌هایی از شهر رشت نصب شود که اثرگذاری لازم را برای اطلاع‌رسانی بین شهروندان داشته باشد.
سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی هم در این جلسه ابراز کرد: برای برگزاری بهتر کنگره هشت هزار شهید استان گیلان سه نقطه جدید شهر رشت که محل تردد شهروندان بوده و اکثر مناسبت‌های انقلاب در آنجا برگزار می‌شود محل مناسبی برای جانمایی المان‌های شهداست.
رضویان همچنین در مورد نحوه جانمایی المان شهدا در پیاده راه فرهنگی و ایجاد یک دیواره فرهنگی حاوی تصاویر شهدا با نورپردازی ویژه در محدوده دخانیات پیشنهاداتی را مطرح کرد.
سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی هم در این جلسه ابراز داشت: گلزار شهدا از حیث محیطی برای مردم قابل پذیرش است و معتقدم از این بستر می‌توان برای کنگره هشت هزار شهید استان گیلان و جانمایی المان‌ها استفاده کرد.
 شفیعی اذعان کرد: روایت رشادت‌های شهدا در کنار ایجاد فضایی که قابلیت اجتماع مردمی داشته باشد موضوع دیگری است که بنیاد شهید، شهرداری و سایر مجموعه‌های دخیل در برگزاری کنگره هشت هزار شهید می‌توانند در مورد آن برنامه‌ریزی کنند.
مجید عزیزی عضو شورای اسلامی هم در این جلسه با تقدیر از پیگیری‌های شهردار پیرامون المان شهدا تصریح کرد: مباحث فرهنگی از خلأهایی است که در پیاده راه فرهنگی وجود دارد به همین علت در راستای جذب حداکثری مخاطبان باید طرح‌ها و پیشنهادات قوی‌تری در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت طراحی و عملیاتی شود.
عزیزی ابراز داشت: در راستای طراحی المان‌های حوزه فرهنگ ایثار و شهادت میتوان با اعلام فراخوان عمومی از نظرات و پیشنهادات مردم و شهروندان هم استفاده کرد.
نادر حسینی سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: برای برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان گیلان ورودی های شهر رشت در چهار نقطه مستعد انجام فضاسازی فرهنگ ایثار و شهادت هستند که لازم است شهرداری با همکاری بنیاد شهید در این راستا اقدام کند.
حسینی عنوان کرد: مدت زیادی تا زمان برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان گیلان باقی نمانده بنابراین باید اقدامات خود را در این حوزه با سرعت و هماهنگی بیشتری انجام دهیم.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: آمارهایی که در مورد شهدا و ایثارگران شهر رشت بیان می‌شود نشان‌دهنده جایگاه مهم این شهر در عرصه انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت بنابراین باید ورودی‌های شهر رشت مزین به عکس سرداران و شهدا باشد.
سماکچی با بیان اینکه تکریم شهدا در فرهنگ انقلاب اسلامی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد ابراز داشت: با توجه به عظمت برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان گیلان، ساماندهی چهار ورودی شهر و ورودی گلزار شهدای شهر رشت از ضروریاتی است که امیدواریم هرچه سریعتر به مرحله اجرا درآید.
سرهنگ پاسدار ملک علیپور دبیر کنگره هشت هزار شهید استان گیلان نیز در این جلسه ابراز داشت: ۴۰ مادر دو شهید و تک فرزند شهید در شهر رشت داریم که هنوز کاری برای معرفی آن‌ها انجام نشده است.
علیپور با تاکید بر اینکه گیلانی دارای پنج سردار ملی شهید است عدم معرفی و جانمایی المان این سرداران را از نواقصی که باید هر چه سریع‌تر برطرف شود افزود: برای کنگره دوم هشت هزار شهید استان گیلان باید برخی از المان‌های شهدا شهر رشت بازآفرینی شوند همچنین زیباسازی میدان جانبازان با نمادهای ایثار و شهادت برنامه مهم دیگری است که باید در اولویت احرا قرار گیرد.
  • منبع خبر : شهرداری رشت