افزایش ورود افراد زیاد با خودروهای شخصی مختلف برای قاچاق چوب آلات
افزایش ورود افراد زیاد با خودروهای شخصی مختلف برای قاچاق چوب آلات
آرش شادپور:متاسفانه ورود افراد زیاد با خودروهای شخصی مختلف برای قاچاق چوب آلات رو به افزایش است و تخریب منابع طبیعی اعم از رودخانه ها، جنگل ها و مراتع ضربه های سخت و زیانبار به پیکره طبیعت  وارد می کند.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گیلان آرش شادپورسرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان تالش اعلام کرد : شهرستان تالش دارای ۲۴۲ هزار هکتار منابع طبیعی است و ۱۷۰ هزار هکتار آن جنگل ، ۷۱ هزار هکتار آن مرتع و ۲ هزار هکتار آن اراضی ساحلی است و پوشش گیاهی جنگل های ما عمدتا از گونه های ون، توسکا، بلوط، افرا، ممرز و راش است و حدود ۴۰ درصد جنگل های استان گیلان در تالش واقع شده و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل های این شهرستان نیز دست کاشت است.

شادپور افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی تالش با متجاوزان به منابع ملی و جنگلی با شدت و طبق قانون برخورد می کند و به تازگی هزار و ۳۰۷ اصله چوب آلات و مقادیری هیزم که با خودرو های نیسان و پراید حمل می شد، توقیف و پرونده تخلف جهت سیر مراحل  قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش بیان کرد: نیروهای فعال منابع طبیعی در همه حال، قاچاقچیان چوب را تحت نظر دارند و از ظرفیت بسیج، علاقه مندان به طبیعت و نیروهای بومی نیز استفاده می کنیم و  امسال هزار و ۵۳۶ اصله چوب آلات با حجم کلی ۱۲ هزار و ۴۷۵ متر مکعب و صدها کیلوگرم هیزم و زغال ساخته شده از درختان جنگلی کشف و ضبط و پرونده های تخلف به دادگاه ارجاع شده است.

شادپور ادامه داد: امسال ۱۲ خودرو حامل چوب آلات قاچاق و فرآورده های جنگلی را توقیف و برای ۱۲ نفر پرونده تخلف تشکیل داده و به مراجع قضایی ارسال کرده ایم و یگان حفاظت منابع طبیعی با برقراری گشت های محسوس و نامحسوس، قاچاقچیان و سوداگران چوب را رصد می کند.

او گفت: در هفته جاری  یک کامیون حامل ۷۰۰ قطعه الوار قاچاق در حال حرکت از تالش به تبریز با تلاش نیروهای گشت منابع طبیعی تالش و آستارا و پلیس آگاهی آستارا متوقف شد و الوارها از درختان راش ، بلوط و توسکا و در ابعاد تقریبی ۲۵ متر مکعب و به وزن ۲۰ تن بود و متخلف به مرجع قضایی معرفی شد.

شادپور اجرای طرح های آبخیزداری را از روش های احیای اراضی ملی و جنگلی و مدیریت صحیح منابع آب و خاک دانست و گفت: در سال جاری ۱۴ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال اعتبار به منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تخصیص داده شده و برای مقابله با تخریب و رانش زمین در منطقه شیر آباد، حسن دیرمانی، حوزه سیاه خونی و خطبه سرا و سر شاخه رودخانه خطبه سرا عملیات مکانیکی انجام می دهیم.

وی آتش سوزی و تخریب و تجاوز به اراضی جنگلی را از دیگر عوامل ضربه زننده به منابع ملی دانست و اظهار کرد: جنگل ثروتی عظیم و متعلق به تمام بشریت است و باید از آن حفاظت کنیم تا به نسل های آینده منتقل شود و امسال ۶ فقره حریق در زمین های تحت حفاظت منابع طبیعی رخ داده و بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

مسعود رزمجو فعال و همیار محیط زیست تالشی نیز گفت: بریده شدن هر درختی ریه‌های تنفسی محیط زیست را از کار انداخته و زندگی موجودات روی زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند.
وی با اشاره به همراهی طبیعت دوستان در گردش های علمی مختلف در شهرستان افزود: غارت منابع طبیعی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه پس از وقوع سیلاب و رانش زمین آسیب هایی است که جامعه انسانی خواسته یا ناخواسته به طبیعت وارد می کند و جز با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم و برخورد جدی با خاطیان، برطرف نخواهد شد.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است و شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.