برگزاری ارزیابی حوزه حراست و فاوا از صنعت آب و برق گیلان
برگزاری ارزیابی حوزه حراست و فاوا از صنعت آب و برق گیلان
جلسه افتتاحیه ارزیابی حوزه حراست و فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) از صنعت آب و برق گیلان با مشارکت شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان و به میزبانی شرکت توزیع برق به اجراء درآمد.

 به گزارش پایگاه خبری رشتستان در این مراسم محمد خورشیدی معاون حفاوا مرکز حراست وزارت نیرو و سرتیم ارزیابان اعزامی از سوی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان گفت، فناوری عبارت است از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد که با استفاده از ابزار رایانه ای و مخابرات صورت پذیرد.

وی افزود: بهره‌وری یکی از مفاهیم مهم اقتصادی است که عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع و نیروی انسانی و کاهش هزینه‌های تولید آن‌گونه که به سود کارکنان، مدیریت و عموم مصرف‌کنندگان باشد و یکی از عوامل موثر بر رشد بهره‌وری، سرمایه‌گذاری در به‌کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان‌ها است.

خورشیدی گفت: فناوری اطلاعات شامل مجموعه تکنیک ها و ابزارهایی است که در جهت بهینه سازی و پشتیبانی سیستم های فعال بر محوریت اطلاعات و دانش ، همچنین شامل مطالعه، طراحی، گسترش، اجرا، نگهداری و مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه و به خصوص کاربردهای نرم افزاری و سخت افزاری رایانه است.

وی تاکید کرد: هدف از ارزیابی های جاری در زمینه فاوا یکسان سازی رویه ها، تشریک مساعی برای ارتقاء خدمت رسانی و نهایتا بهبود فرآیندها و دستورالعمل ها است و باتوجه به اهمیت صنعت برق در سطح کشور به ویژه در حوزه پدافند غیرعامل، بدیهی است باید امنیت در این حوزه در حد استاندارد وجود داشته باشد.

در ادامه مهندس آزرم دهستانی با اشاره به لزوم توجه به امنیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ابراز داشت: نگاه ما به ارزیابی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در این حوزه،‌ نگاه هدایت محور است تا بتوانیم با همفکری یکدیگر کمی‌ها و کاستی‌ها را برطرف کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار وزارت نیرو با اشاره به وجود ۱۷۰ شرکت زیرمجموعه این وزارتخانه، از ترسیم نقشه راه برای اجرای طرح جامع امنیت در این شرکت‌ها خبر داد و گفت: راهبری امنیتی این شرکت‌ها موضوع بسیار مهمی است که مسئولیت مضاعفی را بر روی دوش وزارت نیرو می‌گذارد.
وی هدایت و مدیریت منسجم و یکپارچه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در حوزه امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند نقشه راه دانست و اظهار داشت: در گام نخست برای تحقق این موضوع نظام‌نامه‌ای تنظیم و به تمام شرکت‌ها ابلاغ کردیم که در آن وظایف، نقش‌ها و مسئولیت‌های بخش‌های مختلف مشخص شده است.

گفتنی است در این مراسم اعضای تیم ارزیابی اعزامی بهمراه مدیران عامل و متولیان پاسخگویی شرکت های صنعت آب و برق گیلان حضور داشتند و هریک به ارائه نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند و در ادامه توسط تیم ارزیابی طی دو روز و براساس شاخص های مدون، ارزیابی این حوزه از شرکت های صنعت آب و برق گیلان صورت پذیرفت.

  • منبع خبر : توزیع برق استان گیلان