تأکید مدیرعامل آب منطقه ای گیلان بر لزوم رعایت تقویم زراعی‌ سال آتی
تأکید مدیرعامل آب منطقه ای گیلان بر لزوم رعایت تقویم زراعی‌ سال آتی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تأکید بر لزوم رعایت تقویم زراعی‌ سال آتی از عموم کشاورزان زحمتکش خواست با رعایت دقیق توصیه های سازمان جهاد کشاورزی استان مقدمات داشتن یک سال زراعی خوب را فراهم سازند

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان ؛ مهندس وحید خرّمی در برنامه زنده دریچه رادیو گیلان از ذخیره سازی مناسب آب در مخزن سد سفیدرود  خبر داد و گفت : تا ۲۵ بهمن ماه در مخزن سد سفیدرود ۷۹۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است که این میزان آب در این بازه زمانی عدد مناسبی است اما این بدین معنا نیست که در سال زراعی پیش رو مشکلی نخواهیم داشت زیرا که فقدان پوشش برفی مناسب در حوضه آبریز سد سفیدرود می تواند برای ما نگران کننده باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود : در خصوص سد شهر بیجار که وظیفه اصلی تامین آب شرب استان را بر عهده دارد نگرانی  وجود ندارد و تمهیدات لازم اندیشیده شده و تا کنون از ۱۰۵ میلیون متر مکعب حجم قابل ذخیره آب در این سد، ۹۴ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است .

مهندس خرّمی در خصوص تامین منابع آب کشاورزی نیز گفت  : ما برای تامین آب در این بخش منابع مختلفی داریم که عمده ترین آنها سد سفیدرود است .

وی با اشاره به ساخت سدهای لاستیکی به عنوان سازه هایی منطبق بر محیط زیست گفت : در نقاط مختلف  استان  ۱۱ سد لاستیکی مصوب شده بود که از این میان ۱۰ سد لاستیکی در دست اجراست و ۴  سد لاستیکی نیز در شهرستانهای لنگرود ، آستانه اشرفیه و فومن  به بهره برداری رسیده اند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به نتایج مثبت حاصل شده از سد های لاستیکی در سطح گیلان گفت :  سد های لاستیکی  در بستر رودخانه ها احداث می شوند و هیچگونه عوارض زیست محیطی  از جمله قطع درخت و یا مشکلات مربوط به منابع طبیعی را ندارند و از مزیت های آنها می توان به توسعه و بهبود آبیاری اراضی کشاورزی از طریق ایستگاه های پمپاژ در مخزن  این سدهاست و یا کانال های انحرافی که در ادامه آن احداث می شود .

مهندس خرّمی ایجاد یک بستر مطمئن برای رودخانه ها را از دیگر مزیتهای سدهای لاستیکی عنوان کرد و اظهار داشت : ممانعت از پدیده کف کنی یا براشت های غیر مجاز یا بهم ریختن کف رودخانه ها در محدوده سد های لاستیکی و همینطور جلوگیری از پیش روی آب شور دریا از دیگر مزیتهای آن می توان نام برد .

وی در خصوص سایر سد های مخزنی در استان گیلان  گفت :  سد مخزنی پلرود در شرق و شفارود در غرب  و همچنین سد دیورش در جنوب استان در منطقه رودبار در دست احداث هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود : علاوه بر ۱۰ سد لاستیکی در دست در اجرا در استان، مطالعه ۱۰ سد لاستیکی دیگر نیز در استان در دست برنامه می باشد .

رییس هیئت مدیره آب منطقه ای گیلان در خصوص سر دهنه های رودخانه های گیلان نیز گفت :  عملیات سر دهنه سازی نیز با مصالح رودخانه ای هم اکنون در سطح استان در حال انجام است که در اسفند ماه با شدت بیشتری پیگیری می شود و اعلام داشت؛ سردهنه های آبیاری کشاورزی تا پیش از آغاز فصل زراعی بطور کامل مهیا خواهند شد.

مهندس خرّمی با اشاره به ظرفیت های گردشگری آبی در استان گیلان افزود :در سطح گیلان بیش از ۹ هزار هکتار آببندان داریم  و تأکید نمود ؛ هرگونه فعالیت گردشگری مورد تایید  از سوی فرمانداری ها به آب منطقه ای گیلان اعلام شود ، مساعدت خواهیم نمود تا این فعالیت ها در بستر قانونی خود آغاز گردند.

رییس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به احتمال انجام بارش های به هنگام در اسفندماه سال جاری از کشاورزان  عزیزخواست با استفاده از این بارش ها در خصوص جبران عقب ماندگی شخم زمستانه مزارع خویش و همینطور در خصوص لایروبی آن دسته از انهار داخل مزارع خود که به دلیل کوچکی قابلیت انجام لایروبی ماشینی را ندارند و می باید بصورت دستی لایروبی شوند ، اقدام نمایند.

وی با تأکید بر رعایت حریم و بستر رودخانه ها اعلام داشت :  با هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی در بستر و حرایم رودخانه ها از طریق مجاری قانونی قویا برخورد خواهد شد.

مهندس وحید خرّمی در پایان گفتگو ضمن تاکید مجدد بر لزوم رعایت تقویم زراعی ، برای زارعین زحمتکش و پر تلاش  گیلانی ، سالی پر از خیر و برکت آرزو نمود.