شاعران و موسیقی دانان با تبلور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، جوانان را به ساحل آرامش هدایت می کنند
شاعران و موسیقی دانان با تبلور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، جوانان را به ساحل آرامش هدایت می کنند
استاندار گیلان با بیان اینکه فرهنگ و هنر غنی ایران اسلامی با تلاش شاعران و موسیقی‌دانان در راستای تحقق جهاد تبیین در جامعه متبلور می شود، گفت: شاعران و موسیقی دانان و دیگر اهالی فرهنگ و هنر و ادب با معرفی و تولید آثار فاخر و ارزشمند در حوزه فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، جوانان را به ساحل آرامش هدایت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی  (جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ) در آئین اختتامیه گردهمایی بزرگ شاعران و موسیقی‌دانان کشور در مجتمع فرهنگی زیباکنار رشت تحت عنوان تنفس صبح با قدردانی از حضور اهالی فرهنگ و ادب و هنر، شعر و موسیقی ایران اسلامی که از جای جای سرزمین پهناور ایران به گیلان همیشه بهار، سرزمین رنج و برنج آمده اند؛ با اشاره به اجرای سرود فاخر میرزا کوک خان جنگلی توسط گروه سمفونیک صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، افزود: گیلان سرزمین این روحانی شهید است که همزمان با استبداد و استکبار مبارزه کرد و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مینیاتوری از مبارزات دینی را در محدوده گیلان پیاده کرد.
وی با بیان اینکه شعر و موسیقی همواره لازم و ملزوم یکدیگرند، دو یار، دو دوست که همیشه همدیگر را تکمیل می کنند، بیان کرد: هروقت زبان واژه در بیان احساسات و عواطف کم می آورد، زبان موسیقی به شور می آید و به واژه ها کمک می کند.
نماینده عالی دولت در گیلان، این استان سرزمین شعر و شعور و دارای پیشینه فرهنگی هنری بسیار بالایی دانست و اضافه کرد: گیلان سرزمین اولین ها؛ اولین شهرداری یا همان بلدیه، اولین قطار یا منوریل شهری، اولین بهره مندی  برق، اولین کتابخانه، اولین بیمارستان و اولین تماشاخانه و بسیاری اولین های دیگر و بخاطر همین اولین هاست که دروازه اروپا شده است.
وی به اقدامات اثربخش دولت سیزدهم در پی تاکید هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با پوتین درباره گیلان اشاره و اظهار کرد: بسترهای توسعه استان بعنوان دروازه ایران اسلامی  در بخش های مختلف  از جمله احداث راه آهن رشت کاسپین و رشت آستارا فراهم شده و بزودی شاهد اتفاقات خوب در سرزمین فرهنگ و هنر و طبیعت خواهیم بود.
دکتر عباسی تصریح کرد: در عین حال دولت توجه ویژه ای به مباحث فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی دارد و نباید از این مسئله مهم و تاثیر گذار غافل شد.
وی در ادامه گیلان سرزمین مردمانی آمیخته با فرهنگ، طبیعت ، تلاش و دینداری برشمرد و گفت: گیلان سرزمین با عارفان و شاعران و هنرمندانی بزرگ همچون  فیاض و حزین و گلچین لاهیجی؛ استاد پوررضا با آواز دلنشین و ماندگارشان تا دیگر بزرگان این حوزه فاخر و امروز خالق سرود جهانی سلام فرمانده از دیار سرداران شهید املاکی و حسین پور لنگرودی که سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم این شهید وعده نابودی داعش را داد، است.
وی گیلان را سرزمین رنج و برنج، سرزمین آواها و نواهاست خواند و گفت: موسیقی سوزناک لالایی و گاره سری مادران این استان که بخاطر کار در شالیزارها بناچار از فرزندان دلبندشان جدا می شدند و همچنین با به کمر بستن فرزندانشان کار می‌کردند همیشه ماندگار است.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه در موسیقی پس از انقلاب اسلامی نمی توان مرد هزار ترانه و آهنگ که پایه گذار موسیقی انقلابی است، استاد مرحوم احمدعلی راغب را از یاد برد، بیان کرد: ایشان  با ترانه های جاویدان “این بانگ آزادی است”، “ای مجاهد شهید مطهر”، و “خجسته باد این پیروزی” دریچه ای دیگر به جهان موسیقی را برای همه اهالی موسیقی باز کرد.
دکتر عباسی با  تاکید اینکه جهان امروز بیش از هر چیزی نیازمند آگاهی و آرامش است، ادامه داد: دین مبین اسلام همواره برای شاعران و اندیشمندان احترام و جایگاه خاصی قائل بوده  و شما که ادامه دهندگان راه این بزرگان هستید در جامعه اسلامی جایگاه خاصی دارید و به همین میزان رسالت شما سنگین تر است. وی گفت : در دنیای پر تلاطم امروز رسالت هنرمندان و شاعران و آهنگ سازان آگاهی دادن جامعه و آرامش بخشی به جامعه اسلامی است.

استاندار گیلان بیان داشت: مسئله عظیم و مهم جهاد تبیینی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است با تلاش های اثربخش تان و با معرفی و تولید آثار فاخر و ارزشمند در دل و جان نسل جوان
به خوبی می نشیند.
وی خاطر نشان کرد: نگاه جوان امروز به دهان و دست های شماست که می توانید با شعرها و سروده های زیبایتان با ساخت موسیقی و ترانه های فاخر و ارزشمند کشور را به ساحل امن و آرامش هدایت کنید.
دکتر عباسی ابراز امیدواری کرد برون رفت این نشست ها و گردهمایی ها برای جامعه اسلامی تولید آثاری فاخر و ارزشمند باشد.
در این گردهمایی ضمن اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، با حضور دکتر عباسی استاندار گیلان تعدادی شاعر و موسیقی دان کشور تجلیل شدند.
  • منبع خبر : استانداری گیلان