اسناد تاریخی، میراث هویتی و نگهداری از آنها، وظیفه‌‌ای ملی است
اسناد تاریخی، میراث هویتی و نگهداری از آنها، وظیفه‌‌ای ملی است
استاندار گیلان اسناد تاریخی را میراث هویتی و نگهداری از آنها را وظیفه‌‌ای ملی دانست و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فنآورانه برای ثبت و ضبط میراث مکتوب و نیز انجام فعالیت‌های پژوهشی و علمی برای نمایش بالندگی فرهنگی گیلان تأکید کرد.

به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع روز (یکشنبه) در پیامی تصویری به وبینار اسناد ملی و میراث مکتوب؛ پلی به آینده که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (منطقه شمال کشور) با سخنرانی شماری از پژوهشگران و نویسندگان در بستر فضای مجازی برگزار شد؛ اظهار داشت: اسناد تاریخی به‌عنوان میراث هویتی، سیری از گذشته ما را نمایان می سازند و در عین حال مسیری از توسعه را برای آینده نشان می دهند.

وی ادامه داد: این میراث، نمایانگر آنست که هر اندیشه، از چه سرچشمه‌ای ریشه گرفته و توانسته به‌عنوان یک ایده، مطرح شود.

استاندار گیلان اسناد را دارای نقش موثری در روشن کردن زوایای مختلف تاریخی عنوان و اضافه کرد: برای آنکه روایتی مستند و مبتنی بر واقعیت، از گذشته جامعه خویش داشته باشیم؛ باید به این اسناد توجه کنیم.

وی بیان داشت: شمار اسنادی که در آرشیو ملی کشورها نگهداری می شود، شاخصی از نظر توسعه فرهنگی است و همین مولفه ، گویای اهمیت و البته جایگاه اسناد ملی است.

دکتر زارع همگان را موظف به نگهداری از این اسناد ذکر و آن را وظیفه ملی دانست که باید نسل به نسل، بازگو و منتقل شود.

وی با تبریک ۱۹ اردیبهشت ماه روز اسناد ملی و میراث مکتوب به همه دوستداران، علاقمندان و حافظان سرمایه‌های گرانبها و بزرگ بشری گفت: انتظار دارم آگاهی های عمومی در تبیین اهمیت جایگاه اسناد ملی، افزایش یابد چراکه بایسته است همه مردم خود را در قبال سندهای تاریخی مسئول بدانند و برای پاسداشت آنها، اهتمامی جدی بورزند.

استاندار گیلان افزود: استفاده از ظرفیت‌های فنآورانه برای ثبت و ضبط اسناد تاریخی و نیز بهره گیری از نخبگان دانشگاهی برای انجام فعالیت های علمی و پژوهشی؛ گامی در تعالی بیش از پیش گیلان به‌عنوان سرزمینی‌ست که کانون تحولات تاریخی و تمدنی بوده و تلاشی برای نمایش بالندگی فرهنگی به شمار می آید.