کمیابی دارو ؛ درد مضاعف بر چهره کرونایی گیلان
کمیابی دارو ؛ درد مضاعف بر چهره کرونایی گیلان
طی هفته های اخیر با نزدیک شدن گیلان به قله پیک موج پنجم کرونا و افزایش شمار مبتلایان، شاهد محدودیت و حتی کمبود برخی اقلام تجویزی دارو در این استان هستیم که دغدغه بیماران کوویدی را دوچندان کرده است.

درد بیماری دشوار کرونا از یک طرف و دردسرهای ناشی از این بیماری از جمله دستیابی به داروهای مورد نیاز برای بهبودی از طرفی دیگر، مشکلاتی را برای مبتلایان به کرونا و خانواده های آنان ایجاد کرده که رنج آورتر از بیماری است.

در استان گیلان تعدادی داروخانه برای توزیع داروهای ویژه بیماران کرونایی در نظر گرفته شده که به محض دریافت دارو از تهران بین داروخانه ها توزیع می شود که به گفته مسئولان فنی داروخانه ها، تعداد داروها کمتر از نیاز مراجعه کنندگان بوده و این وضعیت بسیار ناراحت کننده است.

اگر چه درمان قطعی برای بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد اما پزشکان به صورت علامت و وضعیت هر فرد با توجه به تب، درد، تهوع، استفراغ، سرفه و غیره داروهایی را برای بیماران کرونایی تجویز می کنند، در زمان حاضر دو دارو شامل قرص “فاویپیراویر” و آمپول Temziva در تعدادی از داروخانه های معتمد استان گیلان در “رشت چند داروخانه و در شهرستان های مختلف هر کدام یک داورخانه” توزیع می شود.

تعداد داروخانه های توزیع داروهای بیماران کرونایی در رشت انگشت شمار است با دریافت اسامی داروخانه ها از دانشگاه علوم پزشکی گیلان به سراغ آنها رفتم، جمعیت زیادی جلوی درب داروخانه ها برای دریافت دارو ایستاده بودند، تقریباً همه داروخانه ها شرایط مشابهی داشتند.

یکی از مراجعه کنندگان که به گفته اش از شهرستان مجاور به رشت برای تهیه دارو آمده، گفت: پزشک برای مادرم که علایم کرونا دارد، قرص فاویپیراویر تجویز کرده اما اکنون ۲ روز است که نتوانسته ام این قرص را تهیه کنم.

وی با بیان اینکه برای تهیه این قرص چند داروخانه رفتم تا اینکه آدرس این داروخانه را به من داده اند، افزود: فعلا به نوبت نامنویسی کرده ایم که امیدوارم امروز این قرص را پیدا کنم.

 

مبتلایان زیاد، دارو کم

برای بررسی بهتر و پاسخ به چرایی عدم دسترسی بیماران کرونایی و خانواده هایشان به این داروها سراغ مسئول فنی داروخانه ” یکی از داروخانه ها در رشت” رفتیم که این مسئول از سهمیه تعداد محدود داروها برای بیماران کرونایی ابراز نگرانی کرد و گفت: امید خانواده ها تهیه دارو برای بیمارشان است اما به دلیل کمبود دارو و چندین بار رفت و آمد ناامید می شوند.

 

وی که از مسئولان داروخانه معتمد برای توزیع داروهای بیماران کرونایی در شهر رشت است در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: داروهای بیماران کرونایی تنها در چند داروخانه در رشت و در هر شهرستان در یک داروخانه انجام می شود و همه داروخانه ها شرایط مشابهی دارند یعنی تعداد مبتلایان کرونا زیاد، سهمیه داروهای ویژه این بیماران محدود است.

او با بیان اینکه در پیک پنجم با افزایش آمار مبتلایان به کرونا با مشکل دارویی برای این بیماران مواجه هستیم، افزود: قبل از پیک پنجم زمانی که آمار مبتلایان کاهش یافته بود، چنین مشکلی وجود نداشت و مبتلایان یا خانواده های آنان به راحتی دارو تهیه می کردند اما اکنون وضعیت سخت شده است.

موسس و مسئول فنی داروخانه با اشاره به توزیع قرص فاویپیراویر برای بیماران کرونایی در این داروخانه ها اظهار داشت: تعداد مراجعه کنندگان برای دریافت این قرص بیش از سهمیه است و از اینکه نمی توانیم پاسخگویی همه متقاضیان باشیم، بسیار سخت است.

این مسئول داروخانه با بیان اینکه قرص فاویپیراویر باید در مدت سه تا چهار روز اول بیماری پس از تجویز پزشک تهیه و مورد استفاده بیمار قرار گیرد، اظهار داشت: مشاهده می شود که خانواده ها پس از ۱۰ روز از دریافت نسخه همچنان به دنبال تهیه این قرص هستند که فایده ای برای بیمار ندارد.

او خاطر نشان کرد: زمانی که ویروس کرونا وارد بدن شد، درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما پزشکان به صورت علامتی با تجویز داروهایی اقدام می کنند که البته غیرمنطقی نیست.

وی بیان داشت: پزشکان زمانی که قرص را برای بیمار تجویز می کنند حتما باید به وی اعلام کنند که این قرص بایستی حداکثر در یک هفته اول تهیه و مورد استفاده قرار گیرد تا خانواده ها ۱۰ یا ۱۲ روز به دنبال این قرص نباشند.

این مسئول داروخانه با بیان اینکه زمان توزیع این قرص به داروخانه های معتمد در گیلان مشخص نیست، اظهار داشت: از چهارم مرداد با تعداد زیادی از متقاضیان برای دریافت این قرص مواجه هستیم اما توزیع این قرص ها محدود است.

وی در ادامه با اشاره به آمپول برای بیماران کرونایی اظهار داشت: این آمپول برای بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و نسخه تهیه این دارو به خانواده اش داده می شود، ارایه خواهد شد.

مسئول فنی داروخانه با اشاره به قیمت بیش از ۲ میلیون تومانی این آمپول و دشواری تهیه آن برای برخی از خانواده ها افزود: متاسفانه علاوه بر گران بودن، سهمیه این آمپول کم و محدود است و خانواده ها در تهیه آن دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه به طور کلی میزان داروها با تعداد بیماران همخوانی ندارد، اضافه کرد: باید چاره ای اندیشیده شود تا درد بیماران و خانواده هایشان از کمبود داروها دو چندان نشود.

همه داروخانه ها در رشت و شهرستان های استان گیلان وضعیت مشابه ای دارند، تعداد بیماران زیاد و داروها محدود است موضوع مهمی که نیاز به توجه دست اندرکاران برای رفع بخش کوچکی از مشکلات بیماران کرونایی و خانواده هایشان است.

قرص فاویپیراویر برای درمان کرونا بی‌تاثیر است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بر اساس نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داروی فاویپیراویر برای درمان بیماران کرونایی بی اثر است و اطلاع رسانی در این زمینه انجام گرفت.

دکتر انوش دهنادی مقدم در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چرایی تجویز قرص فاویپیراویر از سوی پزشکان اظهار داشت: تاکنون استفاده از این قرص برای درمان بیماران کرونایی مطرح بود اما با بررسی های انجام گرفته، اعلام شد که این قرص برای درمان بیماران کرونا بی اثر است که از این پس پزشکان نباید این قرص را تجویز کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد زیادی از خانواده های بیماران مبتلا به کرونا به دنبال قرص فاویپیراویر در داروخانه ها هستند، اضافه کرد: تاکید می شود که بر اساس  اعلام وزات بهداشت این قرص تاثیری بر درمان ندارد.

استفاده از دارو رمدیسیور فقط در بیمارستان ها امکان‌پذیر است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان افزود: داروی رمدیسیور در بیمارستان ها برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می گیرد و این دارو در داروخانه ها یافت نمی شود.

دکتر دهنادی مقدم اظهار داشت: تست پی سی آر مثبت، تنگی نفس و درگیری ریه بر اساس اسکن شرط استفاده از داروی رمدیسیور است که در بیمارستان ها برای بیماران تجویز می شود.

وی گفت: مردم به دنبال دارو در داروخانه ها برای درمان کرونا هستند در حالی که تنها راه آسان برای مبارزه با این بیماری ویروسی رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی دست ها، دوری از تجمعات و پرهیز از دورهمی ها است.

گیلان همچنان بر قله پیک قرار دارد، بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که شامگاه گذشته منتشر شد، رنگ قرمز «خیلی پرخطر کرونایی» تمام شهرستان‌های گیلان ثابت ماند.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، ۱۷ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.

تغییر رنگ شهرستان های گیلان تقریبا از یک ماه و نیم گذشته تاکنون با افزایش بیماران مبتلا به کووید ١٩ به سمت قرمز پیش رفت و از هفته گذشته همه شهرستان های این استان قرمز شدند، کارشناسان بهداشتی گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را مهمترین راهکار برای کاهش آمار بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ و تغییر رنگ شهرستان های استان ار قرمز به سمت نارنجی و زرد عنوان می کنند.

هم اکنون بر اساس آخرین آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یکهزار و ۹۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری بوده که ۳۶۱ نفر بدحال هستند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی نفس های معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است، به اذعان متخصصان سویه دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است.

  • منبع خبر : ایرنا