سونامی گردشگران در تعطیلات کرونایی به سمت شمال
سونامی گردشگران در تعطیلات کرونایی به سمت شمال
تعطیلات شش روزه تهران و کرج، موج عظیمی از مسافران را راهی شمال کشور کرد. با وجود اعمال محدودیت‌ها و جریمه‌هایی که در نظر گرفته شده، مسافران حاضر هستند جریمه یک میلیونی را پرداخت اما به سواحل شمالی دست یابند.

با اعلام تعطیلی ۶ روزه تهران و کرج تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه هفته گذشته تا یکشنبه تعطیل شدند و بنابرآن بود تا ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها ادامه داشته باشد، اما از همان لحظات اولیه اعلام این خبر، شاهد سیل عظیمی از مسافران بودیم که به جاده‌های شمال کشور هجوم بردند. این امر تا جایی پیش رفت که در همان ساعات اولیه اعلام تعطیلی‌ها، سرپرست پلیس راه مازندران اعلام کرد، ۲ هزار و ۵۴۱ دستگاه خودرو با جریمه‌های در نظر گرفته شده به دلیل ورود به مازندران اعمال قانون شدند و از ورود ۲۲۹ دستگاه خودرو به مازندران نیز توسط نیروهای پلیس‌راه این استان جلوگیری شد.

با این وجود مهران حسنی (معاون گردشگری استان مازندران) از ثبت ۱۸۷۸۰۲ نفر شب اقامت از تاریخ ۲۹ تیر تا ۳ مردادماه خبر داد و گفت: با وجود آنکه ممنوعیت ورود به استان اعلام شده بود اما شاهد حضور تعداد زیادی از مسافران در شهرهای استان بودیم. بسیاری از این مسافران در ویلاها و خانه‌های استیجاری اقامت داشتند و بسیاری دیگری خانه دومی‌هایی هستند که در تعطیلات به مازندران می‌آیند. البته میزان اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان نیز بالا بود.

به گفته او، باتوجه به شرایط موجود مدت‌هاست که اجازه برپایی چادر به مسافران داده نمی‌شود و تعداد چادرخواب‌ها به شدت کاهش یافته. البته بیشتر مسافران در سواحل و جنگل بودند و از امکانات موجود استفاده می‌کردند.

نه تنها مازندران بلکه گیلان نیز با سونامی گردشگران همراه بود. در این میان به گفته حمیدرضا آذرپور (معاون گردشگری استان گیلان) طی دو روز از تعطیلات گذشته جلوی حداقل ۱۴ گروه گردشگری بدون مجوز و غیرمجاز که در قالب ۱۱ دستگاه اتوبوس و ۹ دستگاه مینی‌بوس شامل ۵۱۲ نفر گرفته شد. این تورها از تهران و البرز بودند و بنابر مصوبه دولت، تردد از این استان‌ها ممنوع بود و علاوه بر جریمه، خودرو، از مسیرها بازگردانده شدند.

او ادامه داد: هرچند بر محدودیت تردد ماشین‌هایی با پلاک تهران و البرز به استان‌ها و شهرهای قرمز تاکید شده بود اما صدها ماشین با پلاک این استان‌ها به گیلان سفر کردند و با وجود اعمال جریمه، شاهد آن بودیم که می‌گفتند لطفا سریع‌تر ما را جریمه کنید که برویم دیرمان شده است. به این معنا که بسیاری از مسافران حاضر بودند یک میلیون تومان جریمه شوند اما وارد استان گیلان شوند.

آذرپور تصریح کرد: ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های استان گیلان پر است و بسیاری از شهرهای استان به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرمز هستند. با این وجود در تعطیلات گذشته، ضریب اشغال مراکز اقامتی گیلان با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبه رو شد چنانکه ضریب اشغال به ۶۳ درصد رسید. از ۲۸ تیر تا اول مردادماه حدود یک میلیون و سی صد و پنجاه هزار نفر از محورهای ورودی به استان گیلان وارد شدند و تردد ۱۵ درصد افزایش را شاهد بود.

او خاطرنشان کرد: بیشتر مراکز گردشگری استان از سواحل گرفته تا جنگل و… مملو از مسافر بود البته اجازه برپایی چادر را نداشتند و می‌توان گفت، مسافر چادرخواب در استان نداشتیم.

  • منبع خبر : ایلنا