استان گیلان سومین قطب تولید زیتون در کشور
استان گیلان سومین قطب تولید زیتون در کشور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می شود باغداران رودباری امسال ۱۸ هزار تن زیتون برداشت و روانه بازار کنند.

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیلان و شهر رودبار با ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون یکی از قطب‌های کشت و تولید زیتون در کشور است، گفت: برداشت رقم ماری زیتون از باغ‌های زیتون شهرستان رودبار آغاز شده است.

او ، با بیان اینکه  رقم زیتون ماری دو درصد از تولید زیتون رودبار را به خود اختصاص داده و از ارقام زود رس است، افزود:برداشت زیتون در شهرستان رودبار با رقم زودرس ماری آغاز می‌شود و با رقم روغنی پایان می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان  با اشاره به اینکه گلوله، زرد، ماری، روغنی، فیشمی، شنگه، مانزالینا، کنسروالیا و آربیکن از زیتون تولیدی باغداران رودباری است، گفت:شهرستان رودبار یکی از ۳ قطب اول تولید زیتون در کشور است.

الماسی با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد روغن کشی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار تن روغن در رودبار، افزود: پیش بینی شده امسال ۱۸ هزار تن زیتون برداشت شود.

او گفت: این شهرستان تنها مرکز کشت و تولید زیتون در استان گیلان است و بیش از هشت هزار و ۵۶۰ هکتار باغ زیتون دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ارزش ریالی این میزان زیتون هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال است، افزود: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر در شهرستان رودبار به کشت و تولید زیتون مشغول هستند.

الماسی به اهمیت فرآوری زیتون اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی است، گفت: رودبار دارای ۱۰ کارگاه روغن کشی فعالیت می‌کنند.

او  در ادامه با بیان اینکه این تعداد واحد روغن ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۴ هزار تن دارند، افزود: ۱۰۰ کارگاه فرآوری و بسته بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن نیز در رودبار فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه این شهرستان به علت داشتن آب و هوای خشک تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان است، تصریح کرد: سابقه کشت زیتون در رودبار بیش از هزار سال است.

  • منبع خبر : سازمان جهاد کشاورزی گیلان