میوه شب یلدا گران نمی شود
میوه شب یلدا گران نمی شود
رییس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت گفت: به اندازه کافی میوه در بازار وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش قیمت میوه در شب یلدای امسال نباشیم.

شب چله یا شب یلدا که به آخرین شب آذر ماه هر سال و فصل پاییز گفته می شود. این روز در بین مردم و اقوام مختلف دارای جایگاه خاص و در هر شهر و دیاری دارای آداب ویژه ای است.

یلدا به طولانی ترین شب سال معروف است که همه ساله مردم ایران زمین در هرکجای این کره خاکی که باشند در کنار خانواده به ویژه بزرگترهای فامیل حضور یافته و با پهن کردن سفره و گذاشتن میوه، آجیل و شیرینی های سنتی گرد هم جمع شده و این سنت کهن ایرانی را گرامی می دارند.

مردمان شهرها و روستاهای استان گیلان برای این شب آداب و رسوم خاص فرهنگ خود را داشته و آن را جشن می گیرند. یکی از چیزهایی که مردم شهرها و روستاهای گیلان حتما آن را برای گذاشتن بر روی سفره شب یلدای خود تهیه می کنند هندوانه است. ازگیل و کدو از دیگر میوه های مخصوص شب یلدا است که در این شب تدارک دیده می‌شود.

وجود میوه شب یلدا به اندازه کافی در بازار رشت

ابراهیم حسنی رییس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت گفت: با توجه به اینکه امسال باغات محصول خوبی داده‌اند، قیمت میوه‌ها نیز متعادل است.

وی افزود: به اندازه کافی میوه‌های مخصوص شب یلدا در بازار موجود است و پیش‌بینی می‌شود قیمت میوه‌ها برای شب یلدا افزایش پیدا نکند. سیب و نارنگی هم در بازار به اندازه کافی وجود دارد و همچنین هندوانه مورد نیاز مردم رشت نیز در بازار وجود خواهد داشت.

رییس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت گفت: همواره در شب یلدا، میوه بیشتر از روزهای عادی فروخته می‌شود و هر فرد به تناسب درآمد خود، برای خانواده‌اش میوه خرید می‌کند.

اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت خاطرنشان کرد: میوه‌های مورد نیاز در سردخانه‌ها وجود دارد و مردم برای تامین میوه‌های موردنیاز خود مشکلی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه کدوی مورد نیاز شب یلدا از کدوهای شهرستان آستانه و رشت است، تصریح کرد: مقدار خرمالو زیاد نیست و نسبت به سالهای گذشته کمتر است و معمولا به مقدار کم خریداری می شود و  فقط به صورت تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.

فروش بیشتر میوه سود بیشتر میوه فروشان

حسنی ادامه داد: هدف میوه فروشان این است که همه اقشار بتوانند خرید کنند زیرا هر چقدر میوه‌ها گران شوند و قدرت خرید مردم کاهش یابد، میوه کمتری فروش می رود و بنابراین سود کمتری عاید میوه فروشی ها خواهد شد.

وی در خصوص میوه ازگیل گفت: ازگیل شب یلدا بیشتر از باغات هشتپر تهیه می شود و این میوه علاوه بر سفره های شب یلدای گیلانیان جای خود را در بین سفره های شب یلدای دیگر استان ها از جمله تهران باز کرده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا