۴۸ هزار نفر در گیلان تحت پوشش طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی قرار گرفتند
۴۸ هزار نفر در گیلان تحت پوشش طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی قرار گرفتند
سرپرست تامین اجتماعی گیلان گفت: ۴۸ هزار نفر در استان طی یک سال گذشته در قالب طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی، تحت پوشش خانواده بزرگ تامین اجتماعی قرار گرفتند؛ این افرد فاقد هر گونه بیمه بوده‌اند که با اجرای این طرح آرامش خاطر برای آنان ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا-، دکتر کیوان مرتضوی روز یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ بمناسبت پاسداشت هفته تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی گیلان اظهار کرد: طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی به طور کلی همه افراد بدون پوشش بیمه‌ای چون دانشجویان، زنان خانه‌دار و دختران را شامل می‌شود.

وی درباره اجرای طرح یادشده بیان کرد: طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که اردیبهشت ۱۴۰۱ به صندوق تامین اجتماعی ابلاغ شد و به منظور گسترش پوشش بیمه‌ای به اقشاری که تحت پوشش هیج بیمه‌ای نبوده‌اند، اجرایی شد.

مرتضوی با بیان اینکه تامین اجتماعی در گیلان در زمان حاضر بیش از ۴۷۳ هزار بیمه شده اصلی را تحت پوشش دارد، اضافه کرد: ۵۶ درصد این تعداد را بیمه‌شدگان اجباری یعنی مشمولین قانون کار تشکیل می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: ۲۷ درصد از بیمه‌شدگان اصلی استان گیلان نیز، بیمه‌شدگان خاص هستند که تحت حِرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار، دانشجویان، بیمه شدگان اختیاری که با میل و اراده خودشان در جرگه تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتند.

مرتضوی در ادامه با اشاره به بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان و رانندگان به عنوان دیگر گروه‌های تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی اظهار کرد: بخشی از بیمه‌شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی را مقرری بگیران بیمه بیکاری تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در گیلان مقرری بگیر بیمه بیکاری هستند که ماهانه ۵۰ میلیارد تومان به آنان پرداخت می‌شود، اضافه کرد: هر چند پرداخت بیمه بیکاری یک تکلیف قانونی است اما برای شاخص‌های اقتصادی خوب نیست، ما باید تمام تلاشمان این باشد که با افزایش اشتغال این تعداد را کاهش دهیم.

سرپرست تامین اجتماعی گیلان با اشاره به آمار افزون بر ۱۱۴ هزار بازنشسته، هفت هزار و ۲۰۰ از کارافتاده و ۵۹ هزار بازمانده در استان خاطر نشان کرد: برای جامعه بیش از ۱۸۰ هزار نفری مستمری بگیر گیلان، ماهانه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بابت تعهدات بلندمدت پرداخت می‌شود که سال گذشته این رقم هزار میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی گیلان ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان کسری دارد، اظهار کرد: با توجه به این کسری تاکنون مشکلی برای تامین اجتماعی در استان ایجاد نشد ضمن اینکه بخشی از این کسری از طریق کمک‌های شستا جبران می‌شود.

مرتضوی در ادامه با اشاره به پرداختی‌های تامین اجتماعی گیلان در بخش تعهدات کوتاه مدت خاطر نشان کرد: سال گذشته برای پرداخت تعهدات کوتاه مدت اعم از کمک هزینه کفن و دفن، غرامت ایام بیماری، بارداری و کمک هزینه ازدواج در مجموع ۱۲۳ میلیارد تومان پرداخت شده‌است.

وی با تشریح قانون بخشودگی جرائم کارفرمایان گیلان فرصت بخشودگی جرائم بیمه‌ای را از دست ندهند اظهار کرد: امکان تقسیط مجدد بدهی‌های تبدیل به حال‌شده کارفرمایان مدیون، فراهم شده که کارفرمایان می توانند از این فرصت استفاده کنند.

امکان تقسیط مجدد دیون کارفرمایان به تامین اجتماعی گیلان فراهم شد

سرپرست تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به اقدامات ارزشمند سازمان تامین اجتماعی از جمله حذف دفترچه درمانی، اجرای نسخه نویسی الکترونیکی، توسعه خدمات غیرحضوری اظهار کرد: بیش از ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری از سوی تامین اجتماعی ارائه می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار و ۴۰۰ فقره وام ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی استان گیلان پرداخت شد، اضافه کرد: سال جاری پرداخت وام به بازنشستگان این سازمان به ۲۰ میلیون تومان رسیده‌ است.

مرتضوی اعزام بازنشستگان در قالب کاروان‌هایی به مشهد مقدس، کمک به کانون‌های بازنشستگی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای سطح سواد سالمندان، برگزاری میز جهادی با ارتباط چهره به چهره برای بیان مشکلات کارفرمایان و رفع دغدغه‌ها را از دیگر اقدامات تامین اجتماعی گیلان عنوان کرد.

  • منبع خبر : ایرنا