محصولات کشاورزی صادراتی شناسنامه دار شود/ لزوم احداث سدهای کوتاه و لاستیکی
محصولات کشاورزی صادراتی شناسنامه دار شود/ لزوم احداث سدهای کوتاه و لاستیکی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه وزارت بهداشت میزان استاندارد سموم صیفی جات و سبزی جات را اندازه گیری می کند، گفت: راهکار تداوم صادرات برندسازی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی است.

ابراهیم نجفی با اشاره به آغاز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو به دنبال احیای آب بندان هاست.

وی با بیان اینکه گیلان ۹۰۰۰ هکتار آب بندان دارد، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ آب منطقه ای مکلف به انتخاب مشاور و پیمانکار جهت دیواره سازی و کف تراشی آب بندان ها از منابع حاصل از برداشت آنها بود و لذا در بودجه ۱۴۰۱ نیز دیده خواهد شد.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس، زهکشی اراضی کشاورزی جهت کشت دوم و تسطیح شالیزارها را از دیگر محورهای مورد توجه کمیسیون کشاورزی در بودجه ۱۴۰۱ دانست و تصریح کرد: احداث سدهای کوتاه و لاستیکی باید در بودجه ۱۴۰۱ منظور شود، زیرا میلیون ها مترمکعب آب شیرین از طریق رودخانه های بزرگ گیلان وارد دریای خزر می شود و ذخیره سازی این حجم از آب برای مقابله با خشکسالی لازم است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت وگوی ویژه خبری باران، چهار خروجی فاضلاب را به سمت تالاب کیاشهر دانست و متذکر شد: در گذشته زیر پل چوبی قایق عبور می کرده، اما اکنون در حال خشک شدن به دو دلیل فاضلاب و پسماند است لذا سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به روش «BOT» از تصفیه خانه لوکال استفاده می کند.

وی با اشاره به وضعیت سلامت محصولات کشاورزی صادراتی و ماجرای عودت محصولات از روسیه، اضافه کرد: ادعای مطرح شده درباره محصولات کشاورزی صادراتی مربوط به اتحادیه ملی محصولات کشاورزی روسیه بوده و وزارت بهداشت و کشاورزی روسیه دستور توقف واردات محصولات ایران را صادر نکرده است.

نجفی ادعای مطرح شده را به دلیل مقدار زیاد سموم کشاورزی ندانست و یادآور شد: براساس مکاتبه روسیه با ایران که هفت ماه قبل انجام شده گفته شده که دو نوع سم استحصال شده در محصولات ایران ناشناخته بوده و جهاد کشاورزی رسیدگی نکرده است.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس، با بیان اینکه وزارت بهداشت میزان استاندارد سموم صیفی جات و سبزی جات را اندازه گیری می کند، گفت: راهکار تداوم صادرات برندسازی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی است تا محصولات صادرات مربوط به هر مزرعه شناخته شده و استفاده استاندارد از سموم رعایت شود.

  • منبع خبر : ایسنا