طرح و بررسی چالش‌های زیستی و سلامت گیلان در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان
طرح و بررسی چالش‌های زیستی و سلامت گیلان در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان
چالش‌های زیستی و سلامت گیلان در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و خدمات طرح و با ارائه راهکارهای مؤثر، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل‌وب‌دا)؛ چهارمین نشست کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان عصر امروز با حضور دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دیگر اعضاء در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست گزارش اقدامات انجام‌شده شهرداری رشت پیرامون لندفیل سراوان از جمله تغییر هندسی لندفیل و تغییر شیب آن ارائه شد که به گفته مسئولان شهرداری رشت، تأثیر به سزایی در کاهش ورود شیرابه به رودخانه‌های شهر داشته است.

همچنین نماینده شهرداری رشت، گزارشی از هماهنگی و پیگیری طرح‌های تحقیقاتی انجام‌شده پیرامون تولید سموم طبیعی و مبارزه بیولوژیک با مگس لندفیل سراوان ارائه داد که گفته می‌شود هنوز نتایج قطعی از آن حاصل نشده و نمی‌تواند جایگزین شیوه سنتی مبارزه باشد.

ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز بهداشتی، درمانی و تصفیه‌خانه بیمارستان‌ها دیگر موضوعاتی بود که امروز در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل گیلان مطرح و آخرین گزارش‌ها توسط شهرداری رشت، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همچنین نظام پزشکی رشت، تشریح و تبیین شد.

دکتر آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مردم را یک وظیفه همگانی دانست و اظهار کرد: برای تحقق حاکمیت سلامت باید نظام سلامت و تأمین آن را یک تکلیف همگانی بدانیم.

وی، سلامت مردم را مقوله‌ای بسیار مهم و اساسی برشمرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان خود را مکلف به اصلاح ساختار در ابعاد مختلف به‌ویژه کاهش آلایندگی‌ها کرده و لازم است همه به حفظ و اعتلای سلامت جامعه، کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به چالش‌های زیستی موجود در گیلان به‌ویژه در ساماندهی و مدیریت پسماند عفونی، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه نظیر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گیلان، دانشکده بهداشت و همچنین نخبگان علمی در این حوزه، باید مواجه و ساماندهی پسماند مدیرت شده باشد.

دکتر محمدعلی ویشگاهی- مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان نیز در این نشست از اقدامات نظام سلامت در خدمت به مردم سراوان، تقدیر کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان علاوه بر ارتقای خدمات سلامت‌محور، بر تعداد خدمات بهداشتی و درمانی به مردم افزوده که قابل‌تحسین است.

وی کارگروه زیستی را از جمله کارگروه‌های موفق کشور در شورای پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: این موفقیت را نه‌تنها استان بلکه مسئولان کشوری نیز تحسین می‌کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۱۱ اسفندماه، افزود: لازم است بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان در مراکز جامع سلامت در طول فرایند اخذ رأی از مردم در حوزه‌های رأی‌گیری حضورداشته و حفظ سلامت عوامل اجرایی و مردم را پیگیری کنند.

دکتر ویشگاهی با اشاره به تجربه موفق گیلان در کنترل ملخ مراکشی، خاطرنشان کرد: لازم است از تجارب موفق گیلان در کنترل پشه آئدس نیز به کار گرفته شود.

گفتنی است؛ شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در این نشست مشکلات، مخاطرات و تهدیدات بالقوه سامانه آب‌رسانی رشت و آب ورودی به تصفیه‌خانه بزرگ گیلان را در این نشست تشریح و راهکارهای برون‌رفت آن را تبیین کرد.

همچنین مشکلات بهداشتی استفاده از آب‌های نامتعارف و نحوه نظارت بر آبیاری مزارع کشاورزی در گیلان نیز توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل گیلان، طرح و بررسی شد.

آخرین وضعیت پشه آئدس و اعلام هزینه‌های انجام شد پیرامون آن، پیاده‌سازی ماده ۶۵ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (ارتقاء هماهنگی، هم‌افزایی و ساماندهی ظرفیت‌ دستگاه‌های اجرایی در جهت کاهش عوارض و آسـیب‌های ناشی از تهدیدات و مخاطـرات باروری) و نیاز به بودجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت تأمین و توسعه مراکز سلامت‌محور به الزامات پدافند غیرعامل زیستی، از دیگر موضوعاتی بود که در چهارمین نشست کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان طرح و بررسی شد.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان