متوسط سابقه بیمه پردازی مستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان حدود ۱۷ سال است.
متوسط سابقه بیمه پردازی مستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان حدود ۱۷ سال است.
متوسط سابقه بیمه پردازی بازنشستگان تامین اجتماعی گیلان 24/4 سال ، برای ازکارافتادگی 10/5 سال و برای فوت شدگان ( پرونده های بازماندگان ) معادل 14/4 سال است.

به گزارش رشتستان به نقل از تامین اجتماعی گیلان علی حسین نژاد مدیرکل تامین اجتماعی گیلان ، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار نفر مستمری بگیر تحت پوشش این مجموعه در سطح استان میباشند و از تعهدات بلندمدت و پوششهای درمانی برخوردارند افزود : علیرغم تصویر ذهنی شکل گرفته اولیه در جامعه بمنظور داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی برای بازنشستگی و استفاده از مستمری ، در واقعیت متوسط میزان سابقه مستمری بگیران اندکی بیشتر از ۱۷ سال بوده و گروههای مختلف با تنوعی از حالات پیش بینی شده در قوانین تسهیل شده از این مزایا بهره مند میگردند .

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان در این خصوص ، اظهار داشت : متوسط سن مردان بازنشسته شده در استان طی سال ۹۸ برابر ۵۶/۳ سال و متوسط سابقه بیمه پردازی آنها ۲۵/۲ سال بوده است که این شاخص در زنان بازنشسته برابر ۵۱/۹ سال سن و ۱۹/۴ سال سابقه بیمه پردازی میباشد .

وی همچنین اذعان داشت : در گروه ازکارافتادگان ، متوسط سن برای مردان ۴۳/۸ سال و متوسط دوران بیمه پردازی ۱۰/۶ سال و برای زنان ۴۵ سال سن و ۹/۵ سال بیمه پردازی بوده است .

علی حسین نژاد با معرفی گروه بازماندگان در پرونده های فوتی بعنوان سومین بخش مستمری بگیران ، اظهار نمود : در گروه مردان متوسط سن فوت ۶۱/۳ سال و متوسط سابقه بیمه ای برخورداری از مستمری ۱۴/۴ سال و برای زنان متوسط سن فوت ۶۰/۵ و متوسط سابقه بیمه پردازی ۱۳/۷ سال بوده است .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه برخلاف بازنشستگی های کارکنان دولت یا نیروهای مسلح که در قاعده طبیعی با ۳۰ سال سابقه خدمت تحقق مییابد در سازمان تامین اجتماعی بویژه در دو دهه اخیر اشکال مختلف بازنشستگی با حداقل ۱۰ سال سابقه ، بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه به نسبت میزان سنوات پرداختی ، بازنشستگی های با ۲۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن برای زنان و ۶۰ سال سن برای مردان و سخت و زیان آور و … را شاهد هستیم که این امر نسبت سن و میزان سابقه بیمه پردازی را کاهش میدهد .

وی با اشاره به اینکه در مستمری های بازماندگان و ازکارافتادگان این شرایط مشهودتر بوده و بیمه شدگان با احراز شرایط قانونی از تعهدات مربوطه ولو در سنین پائین تر برخوردار میگردند .

علی حسین نژاد با بیان اینکه پرونده های مستمری بازنشستگی در تامین اجتماعی با تسری پرداخت به همسر و فرزندان بازنشسته متوفی بعضاً تا چندین دهه بازبوده و در آن انجام تعهدات صورت میگیرد و در این راستا حتی با پرونده هایی با نیم قرن پرداخت بعضاً مواجه میشویم .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان خاطر نشان ساخت : هر چند متوسط سن مستمری ها در استان با متوسط کشوری اختلاف زیادی ندارد ولی در میزان سنوات بیمه پزدازی از متوسط کشوری اندکی پائین تر قرار داشته و نسبت تمایل برای استفاده از انواع بازنشستگی های پیش از موعد در گیلان بیشتر است .