بیش از ٩٧ درصد شالیزارهای گیلان نشاءکاری شدند
بیش از ٩٧ درصد شالیزارهای گیلان نشاءکاری شدند
نشاء برنج شالیکاران در شالیزارهای گیلان رو به اتمام است و طبق گزارش رسمی تاکنون نزدیک ۹۷ درصد از مزارع برنج استان سبز شده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ گفت: نشاء برنج در ٢٣٠ هزار هکتار از شالیزارهای استان معادل ۹۷ درصد انجام گرفته که از این میزان ١٧٣ هزار هکتار به روش مکانیزه کشت شد.

ابراهیم اکبرزاده اظهار داشت: تا به امروز وجین(پاکسازی شالیزار از علف هرز) نیز در ۱۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام شده است.

وی افزود: در اراضی که پنجه زنی کامل و وجین هم انجام شده و گیاه برنج سایه اندازی مناسب را دارا است کشاورزان نسبت به خشکی دادن مزارع در حد ترک های مویی اقدام کنند که در افزایش حجم ریشه و رشد مطلوب گیاه موثر است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

هر ساله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت می‌شود که از این مقدار ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا