شتاب گرفتن لایروبی تالاب عینک با هدف پویایی اقتصاد گردشگری شهری
شتاب گرفتن لایروبی تالاب عینک با هدف پویایی اقتصاد گردشگری شهری
روند تحول بنیادین و تاریخی شهر رشت با پیشرفت فیزیکی لایروبی و بازآفرینی تالاب عینک برای نخستین مرتبه همزمان با اجرای پروژه های عمرانی در قالب طرح میثاق با مساعدت ویژه اعضای شورای اسلامی شهر و پیگیری رحیم شوقی شهردار با هدف ارتقا و پویایی اقتصاد گردشگری شهری شتاب گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، پروژه کلان گردشگری رشت که با محوریت بقعه خواهر امام رضا (ع) در محله ساغریسازان آغاز و با امتداد آن در بازآفرینی بافت بازار و پیاده راه فرهنگی مرکز شهر به محله پیرسرا می رسد، در نهایت با فضاسازی حریم دریاچه عینک به گردشگری طبیعت ختم می شود.

آب بندان های عینک با سه پهنه آبی به مساحت حدود ۳۳ هکتار، تالابی طبیعی است که در منطقه چهار شهر رشت واقع شده و بزرگ ترین آب بندان شهری ایران با مالکیت عمومی محسوب می شود.
لایروبی و بازآفرینی تالاب عینک با هدف حجم آبگیری آبندان، تامین حداقل نیاز جهت پایداری اکوسیستم آبی، رفع آلودگی های زیست محیطی، بازگشت به شرایط طبیعی گذشته و جوان سازی آب بندان و همچنین احیای تنوع گونه های بومی و افزایش پایداری این گونه ها توسط شهرداری رشت اجرایی شده است.
بازوسازی تالاب عینک در راستای ایجاد مسیرهای گردشگری (پیاده روی شهری)، حفاظت اراضی پیرامون در مقابل جریان های سیلابی، ایجاد مرز پیرامون آب بندان و پایدارسازی جداره آب بندان، جلوگیری از تصرف، حفظ منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب، کنترل ورود پسآب، کنترل حجم پهنه آبی، بهسازی دریچه های کنترل خروجی های آب بندان و رفع آلودگی های پیرامون آب بندان در حال انجام  است.
ایجاد پیاده راه و مسیر دوچرخه سواری اطراف تالاب و همچنین ایجاد جزیره به همراه راه اندازی رستوران دریایی از برنامه های بازآفرینی تالاب عینک محسوب می شود که با هدف واگذاری به بخش خصوصی در راستای افزایش ورود و ماندگاری گردشگران در شهر رشت برنامه ریزی شده است.
  • منبع خبر : شهرداری رشت