واحدهای بزرگ بالای پنجاه نفر بیمه شده تنها ۲ درصد کارگاهها را در گیلان تشکیل میدهند
واحدهای بزرگ بالای پنجاه نفر بیمه شده تنها ۲ درصد کارگاهها را در گیلان تشکیل میدهند
60 درصد کارگاههای مشمول قوانین تامین اجتماعی و کار در استان گیلان که ماهانه نسبت به ارائه لیست حق بیمه اقدام مینمایند تنها یک یا دو بیمه شده داشته و کمتر از ده درصد واحدها بیشتر از ده نفر بیمه شده دارند .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی با بیان اینکه براساس آمار موجود ، قریب به ۸۰ هزار کارگاه تولیدی ، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و درمانی در تامین اجتماعی گیلان دارای پرونده میباشند اذعان داشت از این بین حدود ۴۲۲۰۰ مورد دارای بیمه شده و لیست حق بیمه جاری هستند .

وی با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد کارگاههای دارای لیست حق بیمه تنها یک بیمه شده داشته و اکثراً در زمره واحدهای صنفی قرار دارند افزود : با احتساب کارگاههای دارای دو بیمه شده این رقم به ۶۰ درصد میرسد .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد از واحدهای کارفرمایی استان داری بیش از ۵۰ نفر بیمه شده میباشند اظهار داشت : ۴۲۶۵ کارگاه دارای سه نفر بیمه شده و حدود ۱۱ درصد کارگاهها دارای چهار یا پنج بیمه شده هستند .

کیوان مرتضوی با بیان اینکه ۳۴۵۰ فقره از کارگاهها که ۸/۱ مجموع آنها را تشکیل میدهند بین ۵ تا ۱۰ نفر بیمه شده دارند .

وی شمار شرکتها و واحدهای کارگاهی که بین ۱۱ تا ۵۰ نفر بیمه شده دارند را ۳۰۴۰ مورد اعلام داشته و اذعان داشت : از حیث آماری افزون بر نیمی از بیمه شدگان اجباری استان در کمتر از ده درصد کارگاهها یعنی واحدهایی که بالای ۱۰ نفر بیمه شده دارند فعال بوده و ۹۰ درصد دیگر واحدها نیز که حداکثر تا ده نفر نیرو دارند نیم دیگر بیمه شدگان را دارا هستند .

شایان ذکر است واحدهای بزرگ بالای ۵۰ نفر بیمه شده استان تنها مربوط به بخش صنعت و تولید و یا صنوف نبوده و در برخی شهرها مجموعه های درمانی همچون بیمارستان های خصوصی ، کلینیک ها و آزمایشگاه ها و یا شهرداری و ادارات دولتی را نیز در بر میگیرد .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان