رشد ۴۸ درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر
رشد ۴۸ درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر
مدیرکل شیلات گیلان، از افزایش ۴۸ درصدی صید انواع ماهیان استخوانی در سال جاری خبر داد و گفت: ارزش فروش ناخالص این مقدار صید ۴۹۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

عظیم مدبری : از افزایش صید ماهی در دریای خزر خبر داد و اظهار کرد: صیادان گیلانی که از ۲۰ مهر به دل دریا زده اند موفق شدند تاکنون ۴۸۷ تن انواع ماهیان استخوانی را صید کنند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تلاش صیادی و کاهش کولاک دریا باعث افزایش صید در گیلان شده است افزود: ارزش فروش ناخالص این مقدار صید ۴۹۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرکل شیلات گیلان، با بیان اینکه ۴۰۰۰ صیاد در ۴۷ تعاونی صید پره مشغول کسب روزی هستند، گفت: از ۴۸۷ تن ماهی صید شده، ۲۲۳ تن ماهی سفید، ۲۵۲ تن ماهی کفال و بقیه دیگر گونه‌هاست.

مدبری، با بیان اینکه در استان گیلان تعداد ۴۴۰ واحد مزرعه پرورش ماهیان سردآبی مشغول به فعالیت است، عنوان کرد: مجموع ظرفیت اسمی این واحدها ۴۳۸۲ تن در سطح ۱۵۶ هزار مترمربع است.

وی برداشت ۵۰۰۰ تن گوشت ماهی قزل آلا از سطح مزارع پرورش ماهیان سردآبی استان تا پایان سال جاری را پیش بینی کرد و گفت: این تولیدات روانه بازارهای داخل و خارج استان می شود.

مدیرکل شیلات گیلان، ارزش گوشت ماهیان سردآبی تولید شده در مزارع استان را معادل ۴۰۰۰ میلیارد ریال دانست که عاید پرورش دهنگان خواهد شد و عنوان کرد: ۸۲۵ خانوار در گیلان به پرورش انواع ماهیان سردآبی مشغول هستند.

مدبری، با اشاره به اینکه سال گذشته تولیدکنندگان گیلانی ماهیان سردآبی ۳۷۰۰ تن ماهی سردآبی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان تولید کردند، افزود: شهرستان تالش با ۱۴۰۳ تن بزرگترین تولیدکننده ماهیان سردآبی در گیلان است.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی واحدهای فعال پرور ماهیان سردآبی، اضافه کرد: متقاضیان با مراجعه به ادارات شیلات شهرستان ها و ثبت نام در سامانعه مربوطه می توانند از تسهیلات بهره مند شوند

مدیرکل شیلات گیلان یادآور شد: افرادی که قصد احداث مزرعه پرورش ماهی سردآبی را دارند نیز پس از اخذ پروانه تاسیس و مراجعه به به ادارات شیلات نسبت به مستندسازی و تکمیل پرونده جهت معرفی به بانک های عامل اقدام کنند.

  • منبع خبر : ایسنا