ذخیره ۲۲۰ میلیون مترمکعبی سد سفیدرود
ذخیره ۲۲۰ میلیون مترمکعبی سد سفیدرود
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با بیان اینکه شاهد ذخیره حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعبی در پشت سد سفیدرود هستیم، گفت: ذخیره سد مشابه سال گذشته است.

وحید خرمی مدیرعامل آب و منطقه ای گیلان در این گفت وگو، سد سفیدرود را تامین کننده ۷۰ درصد مصارف آبی استان گیلان دانست و اظهار کرد: در حال حاضر شاهد ذخیره حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعبی در پشت سد سفیدرود هستیم که در مقایسه با سنوات گذشته و نسبت به نرمال، پایین تر است.

وی ذخیره سد را مشابه سال گذشته دانست و افزود: سال آبی امسال را مانند سال گذشته آغاز کردیم؛ البته در سنوات گذشته شاهد برخی مشکلات در بخش توزیع آب کشاورزی بودیم که با همکاری دستگاه ها و رعایت تقویم زراعی از سوی کشاورزان، این وضعیت مدیریت شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان سد شهربیجار را تامین کننده آب شرب تصفیه خانه بزرگ شهر رشت دانست و متذکر شد: حوضه سد شهربیجار در داخل استان بوده و دارای آبی با کیفیت است و لذا برای تامین آب شرب استان می توانیم به این سد تکیه کنیم.

خرمی در ادامه به سه سد مخزنی در دست احداث استان اشاره و اظهار کرد: سد پلرود بزرگترین سد استان است که در شرق قرار دارد؛ پیشرفت فیزیکی بدنه سد بالای ۸۵ درصد بوده و مراحل پایانی را طی می کند. برای این پروژه تاکنون هزار میلیارد تومان هزینه شده و جهت تکمیل نیازمند ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی سد دیورش در جنوب استان اشاره کرد و یادآور شد: سد شفارود در شرق گیلان نیز پیشرفت بالای ۵۰ درصدی دارد و کارگاه سد فعال شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان افزود: ۳۰۰ هزار خانوار کشاورز در استان گیلان داریم لذا از کشاورزان خواست تقویم زراعی اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی را رعایت کنند. آب بهای سال جاری همچون سال گذشته دو میلیون تومان برای هر هکتار محاسبه شد و افزایش پیدا نکرد.

وی از اجرای ۱۲۰۰ کیلومتر طول عملیات لایروبی کانال های آبیاری در فصل کشاورزی گذشته خبر داد که از این لایروبی ۴۰۰ کیلومتر با دستور استاندار و تشکیل قرارگاه جهادی آب استان و با کمک سایر ارگان‌ها و ۸۰۰ کیلومتر با اعتبارات استانی انجام شد.

خرمی بیان کرد: در سال زراعی گذشته کمترین تلفات آب را در شبکه داشتیم.

وی کمبود ذخیره آب سد سفیدرود را در سابقه ۶۰ ساله این سد بی‌سابقه دانست و عنوان کرد: بر اساس آمار اعلامی جهاد کشارزی استان گیلان، خوشبختانه خسارت اساسی ناشی از کمبود آب به کشاورزان وارد نشده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان زمان رهاسازی آب سد برای سال زراعی جدید را پس از خزانه گیری و برای شروع نشاء شالیزارها دانست و تاکید کرد: نیاز آبی گیلان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳۰۰ میلیون مترمکعب از طریق آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود، اما سه میلیارد مترمکعب دیگر در بخش آب‌های سطحی و باران و برف تامین می‌شود؛ از این سه میلیارد، دو میلیارد مترمکعب به سد سفیدرود تکیه دارد و یک میلیارد مترمکعب آن وابسته به استان است.

وی سدهای جدید در حال احداث را تنظیم کننده حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب از نیاز آبی استان دانست و عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی گیلان و وجود جنگل‌های ارزشمند هیرکانی، احداث سدهایی با ابعاد بزرگ محتمل نبوده و به سمت سدهای کوچک مقیاس و لاستیکی خواهیم رفت.

خرمی از نمایندگان خواست بندهای تبصره ۸ بودجه را پیگیری کنند و یادآور شد: در راستای پیگیری نمایندگان استان گیلان و بر اساس مصوبات مجلس در تبصره ۸ سال‌های گذشته، آب منطقه ای ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه را بدون اعتبارات دولتی جهت لایروبی آب‌بندان‌ها و دیواره‌سازی رودخانه‌های استان از محل این تبصره تعریف کرد که دستمزد پیمانکاران از محل خاک استحصال شده و مصالح رودخانه‌ای پس از لایروبی آب‌بندان‌ها پرداخت شد.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان