بهبودیافتگان کرونا ممکن است به ویروس جهش یافته مبتلا شوند
بهبودیافتگان کرونا ممکن است به ویروس جهش یافته مبتلا شوند
پیام طبرسی گفت: علائم کرونا می تواند در قالب ریزش مو، تب، ضعف، خستگی، سردرد و اختلالات خلقی، دو الی سه ماه ادامه پیدا کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به برخی پرسش های متداول مربوط به بیماری کرونا پاسخ داد.
وی با تایید ابتلاء مجدد افرادی که به کرونا مبتلا شده اند گفت: البته امکان دارد این افراد به صورت خفیف درگیر بیماری شوند. به ویژه با حضور ویروس های جهش یافته این احتمال بین ۲۰ تا ۴۰ درصد وجود دارد. ضمن اینکه افراد بی علامت بیشتر می توانند این بیماری را به دیگران انتقال دهند.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اضافه کرد: علائم کرونا می تواند در قالب ریزش مو، تب، ضعف، خستگی، سردرد و اختلالات خلقی تا دو الی سه ماه ادامه پیدا کند. اگر این علائم قابل تحمل باشد مشکلی ندارد اما اگر شدید بود باید حتما به پزشک مراجعه کرد.
طبرسی با اشاره به اینکه کرونا درمان قطعی ندارد گفت: تمام جهان به سمت پیشگیری از این بیماری رفته است. حدود ۹۰ درصد مقالات به واکسیناسیون و روش های پیشگیری می پردازد. تاثیر بسیاری از داروها هنوز به اثبات نرسیده است. فقط داروهای رمدسیویر، اکتمرا و دگزامتازون می توانند در فاز التهابی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مرگ جلوگیری کنند. بسیاری از بیماران حتی با خوردن دارو درگیری ریه دارند چون داروی خاصی برای درمان وجود ندارد.
وی افزود: انتقال بیماری کرونا از طریق سطوح و وسایل بسیار کمرنگ شده است و بیشترین راه انتقال از طریق تنفس و افراد مبتلا است. بنابر این اگر افراد فاصله فیزیکی را رعایت کنند، ماسک بزنند، دست ها را بشویند و در جمع حاضر نشوند، انتقال از طریق سطوح وجود ندارد.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت مبتلایان به فاویسم جزو افراد پر خطر هستند و واکسیناسیون این افراد از چه زمانی آغاز می شود؟ گفت: بر اساس سند واکسیناسیون در ایران اولویت اول با کادر درمان و خانه های سالمندان است. پس از آن افراد بالای ۶۵ سال و سپس افرادی که سن آنها بین ۱۸ تا ۶۴ سال بوده و دارای بیماری زمینه ای هستند انجام می شود که  بیماران فاویسم در این گروه جای می گیرند.

وی افزود: افرادی که واکسن کرونا می زنند ناقل نیستند چون واکسن از ویروس ضعیف شده و ترکیب با پروتئین ساخته می شود اما افرادی که این بیماری را از دیگران گرفته اند ناقل هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس