در تزریق دوز سوم کوتاهی نکنید/ عدم مصونیت بخشی واکسن کرونا در برابر آنفلوانزا
در تزریق دوز سوم کوتاهی نکنید/ عدم مصونیت بخشی واکسن کرونا در برابر آنفلوانزا
یک فوق تخصص ریه، تزریق دوز سوم واکسن کرونا را با هدف افزایش ایمنی دانست و افزود: افراد هیچگونه کوتاهی در تزریق دوز سوم نداشته باشند، زیرا برای ایجاد ایمنی موثر، تزریق دوز یادآور ضرورت دارد.

دکتر علیرضا جعفری نژاد ، با تاکید بر لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای گروه های سنی بالای ۱۸ سال، اظهار کرد: تزریق دوز یادآور واکسن کرونا شش ماه بعد از دوز دوم الزامی است، اما با توجه به بروز سویه جدید ویروس موسوم به «امیکرون» این فاصله به چهار ماه کاهش یافته است.

وی تزریق دوز سوم واکسن کرونا را با هدف افزایش ایمنی دانست و افزود: افراد هیچگونه کوتاهی در تزریق دوز سوم نداشته باشند، زیرا برای ایجاد ایمنی موثر، تزریق دوز یادآور ضرورت دارد.

این فوق تخصص بیماری های ریه، واکسن های نوبت سوم را مناسب برای جمعیت بالای ۱۸ سال دانست و تصریح کرد: واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال اخیرا آغاز شده و دانش آموزان در حال تزریق نوبت دوم هستند و فعلا نیازی به تزریق دوز سوم ندارند.

دکتر جعفری نژاد، با بیان اینکه مردم علیرغم تزریق واکسن باید همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند، گفت: تزریق واکسن به معنی عدم ابتلا به ویروس نیست و لذا مبتلا شدن به کووید همچنان پابرجاست، اما تزریق واکسن از شدت بیماری و میزان کشندگی آن کم می کند؛ البته در شرایط خاص باز هم احتمال ابتلای شدید به بیماری و حتی مرگ وجود دارد و لذا رعایت جدی پروتکل های بهداشتی بسیار مهم است.

وی با تاکید بر پرهیز از شرکت در میهمانی ها و دورهمی ها و تردد در اماکن شلوغ و پرازدحام، یادآور شد: افراد بعد از تزریق واکسن نیازی به تست های سرولوژی ندارند؛ همچنین انجام تست پی.سی.آر بدون داشتن علائم بیماری کووید هیچ جایگاهی ندارد و لذا افراد سالم و فاقد علامت مشکلی برای تزریق واکسن ندارند.

این فوق تخصص ریه، شروع فصل سرد سال را مصادف با شیوع بیماری های تنفسی به ویژه آنفلوانزا دانست و عنوان کرد: به واسطه همپوشانی علائم کووید و آنفلوانزا باید پروتکل های بهداشتی را کاملا رعایت کنبم و توصیه به تزریق واکسن آنفلوانزا می شود، زیرا واکسن کرونا هیچگونه مصونیتی در برابر آنفلوانزا ایجاد نمی کند و این تصور اشتباه است که با تزریق واکسن کرونا دیگر به آنفلوانزا مبتلا نمی شویم.

وی بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا را اواخر شهریور و اوایل پاییز دانست و گفت: ایمنی زایی واکسن آنفلوانزا یک ماه بعد از تزریق است، اما افراد هم اکنون نیز می توانند واکسن آنفلوانزا را قبل از فرارسیدن زمستان بزنند .

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه واکسن کرونا و واکسن آنفلوانزا هیچگونه تداخلی ندارند، خاطرنشان کرد: بهتر است واکسن آنفلوانزا به فاصله یک تا دو هفته بعد از واکسن کرونا تزریق شود.

  • منبع خبر : ایسنا