دوز سوم واکسن کرونا به چه افرادی تزریق می‌شود؟
دوز سوم واکسن کرونا به چه افرادی تزریق می‌شود؟
رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا با تاکید بر اینکه تا 8 ماه پس از تزریق دُز دوم واکسن، نیازی به دُز یادآور نیست گفت: دُز یادآور فقط برای افرادی مثل کارکنان بخش آی سی یو نیاز است که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور گفت: بر اساس آمار موجود، جامعه در التهاب است و به ویژه در شرایطی که دولت تغییر کرده باید ارزش ساعت‌ها و روزها را بدانیم و نباید فاصله ای بین مدیریت کرونا ایجاد شود. دولت و وزارت بهداشت باید قدر این لحظات را بداند. نکته مهم در هجده ماه گذشته حضور کرونا در کشور تجربه ای است که طی این مدت به دست آمده است و ضعف‌ها تا حد زیادی مشخص شده است. یکی از ضعف‌های ما نبود مشارکت حداکثری بین بخشی است و عمده سازمان‌ها نقش فعالی در این راستا نداشته اند.

الزام بازنگری در فرآیند مدیریت بهداشت و درمان

وی با تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان گفت: باید بر روی پیشگیری بیش از درمان متمرکز شویم.این هماهنگی باید در عمل دیده شود. فرآیند مدیریت بهداشت و درمان باید بازنگری شود. اپیدمی به سرعت در حال تغییر است، چون ویروس برای بقای خود تلاش می کند و در همین راستا جهش‌های مختلفی خواهد داشت که شرایط را برای ما سخت تر می کند. در این حال کشورهایی موفق هستند که تصمیم گیری‌هایی مبتنی بر شواهد علمی داشته و با توجه به اقلیم‌های مختلف تصمیم بگیرند.

تاثیر واکسن بر روی نوع دلتا به ۵۰ درصد کاهش یافته است

سوری با اشاره به جمعیت بالا و تراکم جمعیتی مختلف در کلانشهر تهران گفت: نگاه‌های زیادی به تهران به عنوان پایتخت کشور دوخته شده است و اگر ما بتوانیم در این شهر موثر عمل کنیم می‌توانیم موفقیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده را توسعه دهیم. چشم جامعه جهانی هم بعد از کل شاکله کشور بر تهران تمرکز دارد. تنوع و تراکم جمعیتی شرایط ویژه ای را برای شهر تهران ایجاد کرده است که نیازمند بازنگری و نگاهی عمیقتر است.
وی درخصوص ترکیب دو واریانت لاندا و لامبدا گفت: واریانت‌های جدید قدرت بیماری‌زایی بیشتری دارند و از طرف دیگر تاثیر واکسنهای کرونا بر روی این انواع کاهش یافته است. تاثیر واکسن بر روی نوع دلتا به ۵۰ درصد کاهش یافته است. هرچند که هنوز هم واکسن بهترین گزینه برای جلوگیری از شدت و مرگ‌و‌میر حاصل از بیماری است. جامعه بشری که باید بیشتر به تغییرات هوشمندانه ویروس در ساختار ژنتیکی توجه بیشتری کند تا بتواند واکسن‌های موثرتری بسازد. ضمن اینکه همچنان ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی در صدر راه‌های کنترل این بیماری به شمار می‌رود.

تا ۸ ماه پس از تزریق دُز دوم واکسن، نیازی به دُز یادآور نیست

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تاثیر دُز یادآور واکسن کرونا گفت: بر اساس مطالعاتی که در دنیا انجام شده نشان‌دهنده این است که تا ۸ ماه پس از تزریق دُز دوم واکسن، نیازی به دُز یادآور نیست و این موضوع فقط برای افرادی مثل کارکنان بخش آی سی یو نیاز است که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند. در کشور ما هم این بحث مطرح است اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده چون واکسیناسیون جمعی ما با تاخیری چندماه آغاز شده است.
دکتر سوری در پاسخ به اینکه آیا آنتی بادی‌های لاما در تست آزمایشگاهی واریانت‌های ویروس کرونا را خنثی می کنند؟ گفت: اینطور نیست .اثربخشی آنتی‌بادی ها تابع شرایط تغییرات ویروس است اما من این موضوع را تایید نمی‌کنم.
در انواع جدید ویروس کرونا، بیمار سریعتر وارد فازهای شدید و التهابی می‌شود
وی درباره تاثیر نفازولین در درمان بیماران کرونایی گفت: مشکلی که در قضیه کرونا وجود دارد تاخیر در مراجعه مبتلایان به ویژه در انواع جدید است. در این انواع، طول مدت ویروسی کمتر شده و بیمار سریعتر وارد فازهای شدید و التهابی می‌شود به همین جهت اقدامات درمانی باید در همان فار نخست، آغاز شود و نباید منتظر ورود بیمار برای تریاژ بمانیم. این امر مستلزم هماهنگی بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی برای بیماریابی است که می‌تواند هزینه‌های حاصل از درمان کرونا را کاهش دهد.
رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا در پاسخ به اینکه آیا تزریق دُز سوم واکسن در مهار واریانت جدید کرونا موثر است؟ گفت: هنوز برای قضاوت زود است. هیچ کشوری این راهکار را به عنوان پروتکل در راستای مقابله با کرونا نپذیرفته است. مطالعات همچنان ادامه دارد و سازمان بهداشت جهانی درباره آن سکوت کرده تا پس از تکمیل شدن تحقیقات آن را به عنوان توصیه بین المللی به کشورهای عضو این سازمان ابلاغ کند.

  • منبع خبر : آخرین خبر