توسعه خدمات غیرحضوری ، هدف و اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی است
توسعه خدمات غیرحضوری ، هدف و اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی است
در نشست دکتر موسوی با اعضای هیئت‌رئیسه انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی این سازمان با اشاره به رویکرد کلان توسعه خدمات غیرحضوری و حرکت به سمت هوشمندسازی و کاهش مراجعات ، بر این مهم تاکید گردید که کارگزاری‌ها اگر می‌خواهند از این به بعد هم در این حوزه فعال باشند باید سازوکارهای خود را به‌روزرسانی کرده و توانمندی و ظرفیت خود را تقویت کنند.

رشتستان _ به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل تأمین‌اجتماعی استان گیلان به نقل از سایت رسمی این سازمان ، میرهاشم موسوی در این نشست گفت: شرایط ارائه خدمات در سازمان تأمین‌اجتماعی تغییر کرده است. خدمات الکترونیک سازمان با طرح ۳۰۷۰ در قالب ارائه ۳۰ خدمت آغاز شد ولی در حال حاضر تعداد سرویس‌های غیرحضوری به ۵۷ مورد رسیده و موارد نیاز به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌ها بسیار کاهش یافته است. ادامه توسعه خدمات غیرحضوری، مسیر حرکت آتی سازمان است و طبیعی است که شعب و کارگزاری‌های ما متأثر از این تغییرات هستند و باید خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنند.

وی افزود: مبنای ما بر حفظ و نگهداشت و کمک به استفاده از ظرفیت کارگزاری‌هاست، ولی برای فعال کردن این ظرفیت و همکاری متقابل، باید راهکارهای مناسب پیدا کنیم. بر این اساس برای دریافت و بررسی پیشنهادهای انجمن صنفی کارگزاری‌ها آماده هستیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به وجود متقاضیانی برای دریافت مجوز تأسیس کارگزاری‌های جدید رسمی، این درخواست‌ها را نشانه‌ای از ظرفیت این حوزه برای کمک به سازمان تأمین‌اجتماعی دانست و  افزود: بخشی از کارهای ما جدید است و در این زمینه به دنبال نوآوری و خلاقیت و ایده‌های جدید هستیم و ترجیح می‌دهیم تا کارگزاری‌ها در عرصه تغییرات جمعیتی، خدمات جدیدی ارائه کنند. مثلاً پدیده سالمندی به‌زودی موضوع و مسئله‌ای جدی هم برای حکمرانی در سطح کلان و هم برای سازمان تأمین‌اجتماعی که بیش از ۵۰ درصد جامعه را تحت پوشش دارد، خواهد بود. به این مسائل و الزامات آن می‌توان به‌عنوان مسائل نوپدید، فکر کرد و کارگزاری‌ها می‌توانند طرح‌های جدید در این حوزه‌ها ارائه کنند.
موسوی گفت: آمادگی داریم خدمات سازمان را براساس قیمت تمام شده خدمات در داخل سازمان، به کارگزاری‌های برون‌سپاری کنیم؛ ولی این را باید در نظر داشت که ما در حال کم کردن هزینه تمام‌شده خدمات، افزایش بیمه‌شده‌ها و توسعه بستر خدمات الکترونیک و فناوری‌های ارتباطی هستیم و خودبه‌خود قیمت تمام شده خدمات ما کاهش خواهد یافت.
وی افزود: تغییرات را باید پذیرفت و مقاومت در برابر آن فایده‌ای ندارد. در جاهایی کارگزاری‌ها باید حفظ و تقویت شوند و به آنها کمک کرد تا خدمات بیشتری ارائه کنند. ولی در جاهایی هم که کارگزاری توجیه اقتصادی ندارد و تعداد بیمه‌شده‌ها و فعالیت‌های کسب‌‎وکار کم است، شاید بهتر باشد فعالیت کارگزاری را متوقف کرد.
موسوی تصریح کرد: باید نوع و تعداد خدماتی را که به کارگزاری‌ها واگذار شده، افزایش دهیم. رویکرد ما توسعه پوشش بیمه‌ای است و در این زمینه هر قدر امکان‌پذیر باشد باید فعالیت کنیم؛ چون هم وظیفه بر زمین مانده نسبت به توسعه پوشش ببمه به آحاد جامعه است و هم منبع پایداری برای صندوق خواهد بود.
وی افزود: بازرسی‌های کشفی در اولویت ماست و می‌توانیم آن را با  رعایت مقررات قانونی به کارگزاری‌ها واگذار کنیم. حتی بخشی از کارها مثل حسابرسی را هم شاید بتوانیم واگذار کنیم، چون ظرفیت و توان موسسه حسابرسی پاسخگوی همه نیاز ما نیست.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در کارگزاری‌ها ظرفیت‌های تخصصی و فنی فراهم است و محل رجوع مردم است و می‌توان از این ظرفیت استفاده درست و واقعی کرد.
موسوی ادامه داد: در توسعه پوشش بیمه نیز هنوز جای کار زیادی وجود دارد. براساس برخی برآوردها بیش از ۵ میلیون نفر شاغل بیمه نشده در حوزه مشاغل فضای مجازی وجود دارند که کارگزاری‌ها می‌توانند بخشی از این رقم بزرگ را وارد مجموعه تأمین‌اجتماعی کنند. این اتفاق بزرگی هم برای تأمین‌اجتماعی و هم برای کارگزاری‌ها خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین افزود: مردم و مخاطبان، کارگزاری‌ها را مستقل از سازمان تأمین‌اجتماعی نمی‌بینند و همیشه آنها را «کارگزاری تأمین‌اجتماعی» خطاب می‌کنند لذا کارگزاری‌ها همیشه باید شفافیت و سلامت کار و ادای حق را سرلوحه کارهایشان قرار بدهند تا در نهایت کار مردم به درستی انجام شود و رضایت مخاطبان جلب شود.
گفتنی است پیش از سخنان مدیرعامل سازمان، اعضای هیئت‌رئیسه انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی، به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند. در انتهای این جلسه نیز مقرر شد نمایندگان کارگزاری‌ها نتایج بررسی‌های خود درباره حوزه‌های جدید فعالیت این نهادها را در جلسات مشترک با معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه دهند.

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان