تجربه مراقبت های بهداشتی مرزی بین دانشگاه علوم پزشکی گیلان و هفت دانشگاه کشور تبادل شد
تجربه مراقبت های بهداشتی مرزی بین دانشگاه علوم پزشکی گیلان و هفت دانشگاه کشور تبادل شد
تجربه ی اجرای مراقبت های بهداشتی مرزی در آستارا توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دانشگاه های کشور به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا)؛ کارگاه فیلد عملیاتی ( چالش ها، درس آموخته ها و تبادل تجربیات ) پایگاه مراقبت بهداشتی بین المللی دفتر خدمات سلامت آستارا با حضور معاونان بهداشتی و کارشناسان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه های اردبیل، ایلام، آبادان، جندی شاپور اهواز، ارومیه و کرمانشاه – ۱۳ بهمن- در استارا برگزار شد.

در این فیلد عملیاتی که دکتر محمدمهدی گویا- رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی- در آن حضور داشت، تجربیات برون سپاری مراقبت های بهداشتی مرزی به بخش خصوصی در این شهرستان ارائه و انعکاس داده شد.

دکتر گویا در این فیلد عملیاتی با ابراز رضایت از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در اجرای نظام مراقبت بهداشتی مرزی در آستارا اظهار کرد: شیوع ویروس کووید -۱۹ سبب شد که اهمیت برخورداری از نظام مراقبت بهداشتی مرزی بیش از پیش مشخص شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: بهره مندی از یک نظام مراقبت بهداشتی مانند یک نظام مراقبت امنیتی و سیاسی حائز اهمیت است و نمونه ی اقداماتی که در مرز آستارا صورت گرفته می تواند الگویی برای سایر شهرهای مرزی کشور باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در این کارگاه با بیان اینکه بندر آستارا سومین بندر پرتردد کشور است گفت: با برون سپاری مراقبت های بهداشتی مرزی به بخش خصوصی شاهد رصد دقیق تری از ورود و خروج افراد از مرز آستارا از لحاظ ابتلا به ویروس کووید-۱۹ بوده ایم.

دکتر آبتین حیدرزاده عنوان کرد: طی سه ماه گذشته با رصد نزدیک به ۲۰ هزار نفر، ۱۵۰ بیمار تست مثبت کرونا در مرز آستارا شناسایی و از ورود آن ها به استان و کشور ممانعت شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا با اشاره به اهمیت همکاری مرزبانان با نیروهای مراقبت های بهداشتی در پایگاه مرزی این شهرستان گفت: پایگاه مراقبت های بهداشتی مرز آستارا به صورت شبانه روزی فعال است.

دکتر فرید بصیری مقدم افزود: شهر آستارا به دلیل برخورداری از مرز زمینی، آبی و ریلی در طول شبانه روز میزبان جمعیت وسیعی از مسافران و خودروهای ترانزیتی از کشورهای همسایه است و اجرای نظام مراقبت های بهداشتی مرزی به طور دقیق از ضروری ترین اقدامات برای کنترل ورود و شیوع هر چه بیشتر کووید-۱۹ در این شهر بوده است.

شرکت کنندگان در این همایش از مرز زمینی آستارا و پایگاه مراقبت بهداشتی در آن بازدید کرده و در جریان چگونگی تست و پایش کووید-۱۹ در مرز این شهرستان قرار گرفتند.

شایان ذکر است ؛در بخش دوم، همایش معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی در هفته آینده با شرکت کارشناسان از سایر استان های مرزی در آستارا برگزار می شود.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان