تأکید استاندار بر استفاده از ظرفیت های گیلان برای گسترش مبادلات تجاری و رشد تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه
تأکید استاندار بر استفاده از ظرفیت های گیلان برای گسترش مبادلات تجاری و رشد تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه
نماینده عالی دولت در استان بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های گیلان در بخش های مختلف برای گسترش مبادلات تجاری و رشد تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی غروب امروز (یکشنبه) در گردهمایی رئیسان نمایندگی‌ های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که در وزارت امور خارجه برگزار شد؛ به برخی مشکلات حوزه تجارت خارجی اشاره و بر لزوم افزایش نظارت بر قرنطینه گیاهی در جهت افزایش کیفیت محصولات صادراتی تأکید کرد.
وی افزود: ایجاد مرکز تجاری ایرانیان در کشور آذربایجان و راه‌اندازی کشتی تفریحی-تجاری در خط انزلی-باکو-آستراخان می‌تواند بسترساز گسترش مبادلات تجاری و گردشگری باشد.
استاندار گیلان به کندی تردد کامیون‌ها در مرز آستارا به دلیل وجود تنها یک پل زمینی بین دو کشور اشاره و بر ضرورت تسریع در روند تردد کامیون‌های صادراتی تأکید کرد و گفت: تأسیس شرکت مشترک حمل و نقل زمینی ایرانی-آذری توسط بخش خصوصی در این مسیر بسیار راهگشاست.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: تأسیس کارخانه مشترک فرآوری و بسته‌بندی چای و داروسازی، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی ایران توسط بخش خصوصی، همکاری در خصوص کشت فراسرزمینی، کاهش تعرفه‌های صادراتی و توریسم درمانی ، منجر به رونق ارتباطات با کشورهای همسایه می‌شود.
وی افزود: برقراری پرواز مستقیم به آستراخان، پذیرش گردشگران، تقویت روابط بین منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان و همکاری در زمینه تبادل دانشجو و اساتید از دیگر محورهای گسترش روابط بین‌المللی است.
استاندار به پیشینه روابط گیلان با کشورهای همسایه اشاره و با برشمردن مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته، اضافه کرد: توسعه روابط در زمینه‌های کشاورزی، شیلاتی و صادراتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجار و بازرگانان، گامی مؤثر در زمینه رشد تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود.
وی همچنین از نشست مشترک استانداران استان‌های شمالی با سفرای ایران در کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان و نیز سرکنسول آستراخان در حاشیه این گردهمایی و تنظیم تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با این کشورها خبر داد و گفت: دیدار با سفرای کشورهای همسایه از طریق ارتباط تصویری به صورت ماهانه برگزار می‌شود.
دکتر عباسی یادآورشد: سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان نیز برای بررسی مشکلات در مرز آستارا به این شهرستان سفر می‌کند.
  • منبع خبر : استانداری گیلان